بهار با بنفشه‌ها

بهار با بنفشه‌ها

کلمه «بهار» چه چیزی را به یاد شما می‌آورد؟ نوروز؟ عیددیدنی؟ عیدی؟ پرستو و چلچله؟ شکوفه‌های درختان؟ خانه‌تکانی؟ نسیم خنک و خوش‌بو؟‌ برای ما بهار تداعی‌گر همه‌ این‌ها هست و نیست. بهار امسال یکی از عجیب‌ترین بهارهای همه این سال‌هاست. مدارس از مدت‌ها پیش تعطیل شده‌اند و تعطیلی عید، شاید دیگر چندان هیجان‌انگیز و متمایز نباشد. بسیاری -به‌درستی- تصمیم گرفته‌اند مسافرت و عیددیدنی نروند و در خانه بمانند. لباس عید، هفت‌سین‌، عیددیدنی، تعطیلات و آرزوی سال خوش،‌ همه و همه معنای جدیدی به خود گرفته‌اند. حالا دیگر دید و بازدیدها بیشتر تلفنی و ویدئویی شده‌است. کسی چندان در تکاپوی خرید لباس عید و پذیرایی از مهمان‌ها نیست (هرچند آدم‌های زیادی، خیلی قبل‌تر از این‌ها دیگر نمی‌توانستند چنین کارهایی بکنند) و حتی به نظر می‌رسد هوا هم عطر و بوی دیگری دارد. بهار امسال اما، با تمام عجیب‌بودنش،‌ منحصربه‌فرد است. نوروز در قرنطینه، فرصتی در اختیار ما می‌گذارد تا به روزها و سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم، به خوشی‌ها و ناخوشی‌هایمان،‌ به باهم‌بودن‌ها و حالا فاصله‌ اجباری‌ای که بین‌مان افتاده‌است، جور دیگری فکر کنیم.

نوروز ۱۳۹۹ هرچند بی‌چلچله،‌ بی‌بنفشه آمده‌است و آن حال‌وهوای سابق را ندارد، ما اما تلاش کردیم به سهم خودمان بنفشه‌ و بهار را به زندگی‌های‌مان و به مدرسه بازتاب بیاوریم. این اولین نوروز مدرسه بازتاب است و بسیاری از فعالیت‌های امسال ما قرار است با تاکید بر بنفشه‌های زیبا باشد. در لغت‌نامه مقابل لغت بنفشه چنین آمده‌است: «گیاهی بهاری که داری گل‌های کبود و معطر است». ادبیات فارسی، پر از بنفشه و همراهی آن با عید و بهار است:

آمد نوروز نو دمید بنفشه
بر تو خجسته بخصم باد مرخشه[۱]
-منجیک ترمذی-

جویش پر از صنوبر و کوهش پر از سمن
راغش[۲] پر از بنفشه و باغش پر از بهار
-منوچهری-

برای برای ما بنفشه هم پیام‌آور بهار است و هم یادآور تلخی‌ها و شیرینی‌هایی که تجربه کردیم. گل بنفشه، طبیعت را به یادمان می‌آورد و زیبایی آن الهام‌بخش است. کبودی گلبرگ‌های آن،‌ بسیاری از شاعران و نویسندگان را به یاد غم‌ها و سختی‌هایشان انداخته اما البته رویش آن در فصل بهار،‌برای بسیاری هم نویدبخش بوده‌است. در روزهای آینده می‌خواهیم با بازی و شعر و داستان و گفت‌وگوهای جذاب، بهار را جشن بگیریم. جمعی از بهترین و خلاق‌ترین معلم‌هایی که می‌شناسیم به ما کمک‌کرده‌اند تا این فعالیت‌ها را‌ برای گروه‌های سنی مختلف آماده کنیم. لطفا از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید برای‌مان تصویر،‌ فیلم، نقاشی و … تهیه کنید و اگر پیشنهاد مطلبی درباره عید و بنفشه‌های بهاری دارید، برای ما بفرستید. همیشه منتظر نظرات و نقدهای شما هستیم و خوشحال می‌شویم در بازنشر محتواهای آموزشی به ما کمک کنید.

بهار مبارک
تحریریه مدرسه بازتاب

 

[۱] نجسی، نامبارک
[۲] مرغزار،‌ صحرا

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید