تمرین گفت‌وگو

حوزه‌های درسی: مطالعات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی

تمرین گفتگومناسب برای پایه‌های هفتم، هشتم و نهم
به نظر می رسد سال ۱۳۹۸ برای عموم مردم سال پرماجرایی بوده است. احتمالا برخی افراد تاثیر جریانات (حوادث طبیعی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی) این سال را بر زندگی فردی و اجتماعی خود کمتر و برخی بیشتر دیده‌اند. برخی از جریانات ما را مستقیما درگیر کرده و برخی دیگر را با فاصله بیشتری فقط نظاره کردیم و تاثیرش بر زندگی جمعی و فردی را در درازمدت حس می‌کنیم.

در کتاب‌های درسی از جمله مطالعات اجتماعی و حتی ریاضی و زیست با مفاهیمی مثل اجتماع و گروه آشنا می‌شویم. در کلاس مطالعات اجتماعی آموخته‌ایم که انسان از زمان تولد در اجتماع کوچک خانواده چشم به جهان می‌گشاید و به‌مرور زیستن در اجتماعات بزرگتری را تجربه می‌کند. افراد در قبال یکدیگر مسئولند و هم‌چنین دارای حقوقی نیز هستند. همگی ما به عنوان عضوی ولو کوچک، برای گرفتن حقوق خود و دادن حقوق دیگران مسئولیم.

در این میان، هر نسلی به‌زعم خود تجربه متفاوتی از مسائل پیرامونش دارد. گاهی نسل قبل از خود را مسئول جریانات زمان حال خود می‌دانیم و گاهی از همین نقش (مسئولیت در قبال نسل آینده) برای خود غافل می‌شویم. کمتر پیش می‌آید وارد گفت‌وگویی راهگشا همراه با درک متقابل از نسل قبل و بعد از خود شویم.

در این ایام که شیوع یک بیماری ما را بیشتر در خانه و کنار خانواده قرار‌داده‌است، می‌خواهیم این گفت‌وگو را تمرین کنیم. هم‌چنین برای آوردن نام و نشان بهار به قرنطینه‌های کوچکمان، فعالیت خود را به نام گلبرگ‌های بنفشه (پنج گلبرگ) نشانه‌گذاری می‌کنیم. گلبرگ‌ها در فایل زیر دریافت کنید. خروجی‌های این جلسات را بعد از تعطیلات،‌ همراه با خود به کلاس بیاورید.

برای دریافت فعالیت «تمرین گفت‌وگو» کلیک کنید.

نکاتی که باید قبل و هنگام انجام فعالیت به آن‌ها توجه کنیم:

۱. پنج زمان مناسب (ترجیحا در روزهای نزدیک به هم) که تمام اعضای خانواده فرصت جمع‌شدن دارند را با مشورت اعضای خانواده مشخص کنید.
۲. شما مسئول طرح مسئله و مدیریت گفت‌وگوها هستید. پس باید مطمئن شوید که تمام اعضا به نوبت و به یک اندازه صحبت کنند. کسی زمان بیشتری از گفت‌وگو را به خود اختصاص ندهد و کسی هم مطلقا در سکوت و حاشیه نباشد.
۳. شما مسئول یادداشت‌برداری از نکات و نوشتن جمع‌بندی نهایی و خواندن آن در جمع هستید.
۴. بهتر است زمانی را برای جلسات مشخص کنید. بهتر است هر جلسه حداقل یک ساعت و حداکثر سه ساعت به درازا بکشد.
۵. کنار هم‌ بودن و بحث‌های طولانی گروهی ممکن است به چالش‌ها و اختلاف‌نظرهایی منجر شود که می‌تواند اتفاق سازنده‌ای باشد اگر در مسیر درستی هدایت و تسهیلگری شود. شما در این فعالیت تسهیلگر۱ جلسات هستید. سعی کنید از چالش‌ها و اختلاف‌نظرها در جهت پویایی جلسه استفاده کنید و فضای امن و آرام یک گفت‌وگوی خوب را با شناختی که از اعضای خانواده دارید فراهم کنید.


لطفاً در انتشار این مطلب ما را همراهی کنید. شما می‌توانید لینک مطلب و یا فایل پیوست را برای معلم‌ها و تسهیلگرانی که می‌شناسید بفرستید.

 

ما در مدرسه بازتاب، مشتاق شنیدن نظرات و بازخوردهای شما هستیم. لطفاً انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید. پیشاپیش از شما ممنونیم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید