۱۵ بازی برای کلاس‌های‌ آنلاین

مناسب برای پایه‌های اول تا هشتم

در کلاس‌های آنلاین می‌توانیم از «بازی» و «موسیقی» کمک بگیریم تا بچه‌ها (به‌خصوص دبستانی‌ها) بانشاط بیشتری سر کلاس حضور داشته باشند. این بازی‌های ساده‌، دانش‌آموزان را به حرکت وامی‌دارند و بعضی آهنگ‌ها -مثل آهنگ‌های محلی- شور زیادی را در کودکان برمی‌انگیزند.

بعضی از بازی‌ها، به نسبت بازی‌های همیشگی دانش‌آموزان، بچگانه به نظر می‌رسند اما در فضای آنلاین که بازی و تحرک کاهش یافته و دانش‌آموزان در زمان کلاس باید پشت دوربین‌هایشان بنشینند، بلندشدن، حرکت در اتاق، یا داشتن زمانی برای خندیدن، مسخره‌بازی و… می‌تواند جذاب باشد.

چند نمونه از بازی‌های مناسب برای کلاس‌های آنلاین را بخوانید:

۱. ادا بازی: یک دانش‌آموز حرکتی کند و بقیه آن را تکرار کنند.

۲. برعکسش کن: هرچه معلم می‌گوید، دانش‌آموزان برعکسش را انجام دهند. (مثلا دست راست و پای چپ بالا ، یه پرش کوتاه داشته باش و…).

۳. بگرد و پیدا کن: از دانش‌آموزان بخواهید دراطرافشان بگردند و وسیله ای پیدا کنند که مثلا از سرشان بزرگ‌تر باشد، اندازه بینی‌شان باشد، آبی باشد و …

۴. حروف را بیاب: از دانش‌آموزان بخواهید در اطرافشان بگردند و اجسامی را پیدا کنند که مثلا با حرف «ع» شروع می‌شود.

۵. توپ‌بازی مجازی: یک توپ خیالی را به سمت بچه‌ها پرتاب کنید و از آنان بخواهید ادای گرفتن توپ را دربیاورند. از این توپ می‌توانید هنگام سوال پرسیدن یا هنگامی‌که دانش‌آموزان می‌خواهند نظر بدهند استفاده کنید. توپ را برای کسی‌که می‌خواهد نظرش را بیان کند پرتاب کنید و بعد هم توپ میان بچه‌ها دست به دست شود. این بازی کمک می‌کند تا دوربین دانش‌آموزان به شکل خودجوش روشن شود.

۶. نظرت را با علامت بگو: برای صحیح و خطا، موافق و مخالف، گزینه اول د گزینه دوم و … علامتی تعیین کنید بعد جملاتی بخوانید و از دانش‌آموزان بخواهید به جای استفاده از کلام، همه با با آن علامت نظر خود را بیان کنند.

۷. گوش کن و انجام بده: متنی را بخوانید و همزمان از بچه‌ها بخواهید نمایشش را بازی کنند. متن شما می‌تواند درسی باشد. مثلا در مورد مراحل کاشت گیاه، احساسات یا …

۸. بغل مجازی: دانش‌آموزان دستانشان را مانند حالت بغل‌کردن باز کنند و توجه کنند دست‌ها در تصاویر در امتداد هم باشند. این‌طوری کل کلاس می‌توانند همدیگر را به صورت مجازی بغل کنند.

۹. نظر دهید: ۳۰ ثانیه همه با هم درباره موضوعی صحبت کنند‌. در این بازی قرار نیست بازخورد نظرشان را ببینند، فقط قرار است در ابتدای کلاس ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه همه با هم صحبت کنند.

۱۰. من کجا هستم؟ در اپلیکیشن‌های زوم، اسکایپ و… می‌توان پس‌زمینه تصویر را تغییر داد، درصورتی‌که می‌توانید پس زمینه تصویر خود را تغییر دهید، آن را به شهرها، مکان‌های تاریخی و … تغییر دهید و از بچه‌ها بپرسید به کجا سفر کرده‌اید و آن‌ها چه اطلاعاتی در مورد آن مکان دارند؟

۱۱. یادت بمونه: در این بازی ابتدا یکی از بچه‌ها یک حرکت انجام می‌دهد، سپس نفر بعدی علاوه بر انجام حرکت نفر اول حرکتی اضافه می‌کند، نفر سوم علاوه بر انجام حرکت دو نفر قبلی حرکتی اضافه می‌کند و …

۱۲. نقشه بازی: برای این بازی همه دانش‌آموزان باید یک نقشه داشته باشند. معلم یک کشور را نام می‌برد و همه باید آن کشور را بر روی نقشه پیدا کنند. (بسیار مناسب برای درس جغرافیا)

۱۳. با تصاویر داستان بسازید: یک عکس نشان دهید و از نفر اول بخواهید با آن داستانی را شروع کند. عکس دوم را نشان دهید و از نفر دوم بخواهید با توجه به آن عکس، داستان را ادامه دهد و به همین ترتیب پیش بروید (می‌توانید به این منظور از بازی استوژیت استفاده کنید).

۱۴. آهنگ را حدس بزن: آهنگ بی‌کلام بگذارید و از بچه‌ها بخواهید اسم آهنگ را حدس بزنند.

۱۵. استُپ رقص: آهنگی بگذارید و از بچه‌ها بخواهید با آهنگ حرکتی انجام دهند، با قطع آهنگ‌ بچه،ها نیز باید حرکت خود را متوقف کنند. این کار را چندین بار تکرار کنید.

منابع:

https://www.youtube.com/watch?v=oMCTUAd5b3c

https://www.youtube.com/watch?v=7BrdHfdiaWw

https://www.youtube.com/watch?v=deYu3saZXBg

6 نظرات

    • سلام، خوشحال میشیم از تجربه‌تون بیشتر بنویسید و مشکلاتی که به نظرتون رسیده رو با ما در میون بگذارید.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید