فرصتی برای گفت‌وگو و مصاحبه

حوزه‌های درسی: مطالعات اجتماعی، نگارش و فارسی

مناسب برای پایه‌های چهارم تا هفتم

زمانی را تصور کنید که جارچیان در شهر راه می‌افتادند و اخبار مهم شهر و حکومت را با صدای بلند فریاد می‌زدند تا آن‌ها را به اطلاع مردم برسانند. سال‌ها گذشت و جارچیان جای خود را به خبرنگاران دادند و اخبار مهم شهر و حکومت، متنوع‌تر و جزئی‌تر شدند.

حالا دیگر خیلی وقت است که اخبار تنها مربوط به «اِعلام» اتفاقات بزرگ مثل جنگ، بیماری‌های همه‌گیر، تصمیم‌گیری‌های حکومتی درباره آموزش و … نیست. ابزارهای مختلفی برای تهیه اخبار ریز و درشت وجود دارد که اطلاعاتی از زندگی مردم شهر به ما می‌دهد؛ اطلاعاتی درباره این‌که آن اتفاقات بزرگ چه تأثیری روی زندگی مردم دارد.

یکی از ابزارهایی که داستان پرجزئیات خبرها را روشن‌تر و زنده‌تر می‌کند، مصاحبه و گفت‌وگو ‌کردن با مردم است. مثلا با مصاحبه و گفت‌وگو با مردم می‌توان نظر و احساس آنها درباره موضوعات مختلف را نشان داد، با شخصی مهم آشنا شد و یا اطلاعات تکمیلی درباره خبری به دست آورد.

حالا ما می‌خواهیم تمرین کوچکی برای گفت‌و‌گو و گرفتن مصاحبه‌ای پر از داستان‌های شنیده‌نشده انجام دهیم.

برای دریافت فعالیت « فرصتی برای گفتگو و مصاحبه» کلیک کنید.


لطفاً در انتشار این مطلب ما را همراهی کنید. شما می‌توانید لینک مطلب و یا فایل پیوست را برای معلم‌ها و تسهیلگرانی که می‌شناسید بفرستید.

 

ما در مدرسه بازتاب، مشتاق شنیدن نظرات و بازخوردهای شما هستیم. لطفاً انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید. پیشاپیش از شما ممنونیم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید