دیوار روزنامه‌دیواری‌های کلاس ما

فعالیتی برای تشویق به خواندن و نوشتن

حوزه‌های درسی: سوادآموزی، خواندن و نوشتن
مناسب برای دوره‌ی اول ابتدایی

ماجرا از کاغذی که در تصویر اول می‌بینید شروع شد. سومین روز مدرسه، یکی از بچه‌ها این کاغذ را در کلاس مجازی نشانم داد و گفت: «یه روزنامه‌ی قدیمی درست کردم!» گفتم: «چه جالب، موضوع روزنامه‌ات چیه؟ اسمی براش انتخاب کردی؟» گفت: «نه همین‌‌طوری سکه‌ها و شخصیت‌ها را کنار هم چسباندم.» از آنجایی که می‌دانستم این دانش‌آموز از نوشتن می‌ترسد، به فکر افتادم که چطور از این موقعیت استفاده کنم. با چند نفر مشورت کردم، گفتند کمی صبر کن.

دو هفته بعد که وارد مبحث نشانه‌ها شده بودیم، همان دانش‌آموز روزنامه‌ای که در تصویر دوم می‌بینید را آورد و نشان داد و گفت که در روزنامه‌اش تعدادی واژه و نشانه پیدا کرده که برایش آشنا بودند. به او گفتم: «من را یاد درست‌کردن روزنامه‌دیواری انداختی» و بعد بحث روزنامه‌دیواری و ویژگی‌هایش گل انداخت… .

از فردا، بقیه‌ی بچه‌ها هم شروع کردند به روزنامه‌دیواری درست کردن با موضوعات مختلف و ارائه‌ی آن در کلاس مجازی. ناگهان چیز دیگری به ذهنم رسید. به بچه‌ها گفتم: «بچه‌ها موافقید روزنامه‌دیواری‌هاتون رو بیاورید مدرسه و بزنیم به دیوار راهرو تا بچه‌های کلاس‌های دیگه هم بخونن؟» و به این صورت دیوار روزنامه‌دیواری‌های کلاس ما فعالیتش را شروع کرد.

زنگ‌های تفریح، بچه‌ها جلوی دیوار جمع می‌شوند، در مورد کارهایی که روی دیوار می‌بینند با هم حرف می‌زنند و باسوادترها برای خواندن به بچه‌های آهسته‌گام* کمک می‌کنند. این چیزها، قشنگ‌ترین لحظه‌های سوادآموزی برای من است.

*بچه‌هایی که هنوز سواد خواندنشان کامل نشده است.


لطفاً در انتشار این مطلب ما را همراهی کنید. شما می‌توانید لینک مطلب و یا فایل پیوست را برای معلم‌ها و تسهیلگرانی که می‌شناسید بفرستید.

 

ما در مدرسه بازتاب، مشتاق شنیدن نظرات و بازخوردهای شما هستیم. لطفاً انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید. پیشاپیش از شما ممنونیم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید