تغییرات اقلیمی، دغدغه دانش‌آموزان امروز

دانش‌آموز پایه دهم

«من بیش از حد فکر می‌کنم. بعضی افراد فقط می‌توانند بگذرند، اما من نمی‌توانم، مخصوصاً اگر چیزی وجود داشته باشد که من را نگران یا ناراحت کند. یادم می‌آید زمانی‌که من کوچک‌تر بودم ، در مدرسه، معلمان ما فیلم‌هایی از پلاستیک در اقیانوس‌ها، خرس‌های قطبی در حال گرسنگی کشیدن و امثال این‌ها را نشان می‌دادند. من در طول تمام فیلم‌ها گریه می‌کردم. وقتی که فیلم پخش می‌شد، همکلاسی‌هایم نگران بودند، اما با پایان فیلم، آن‌ها شروع به فکر کردن درباره چیزهای دیگر می‌کردند. من نمی‌توانستم این کار را انجام دهم. آن تصاویر در ذهن من گیر کرده‌اند.»

گرتا ثانبرگ (زاده ۳ ژانویه ۲۰۰۳) دانش‌آموزی سوئدی است که در سن ۱۵ سالگی اعتراضات خود را درمورد نیاز به اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات اقلیمی با دراز کشیدن خارج از پارلمان سوئد و اعتصاب مدرسه آغاز کرد و از آن زمان به عنوان یک فعال سیاسی در زمینه تغییرات اقلیمی شناخته می‌شود. ۴ سال پیش تشخیص داده شد که گرتا سندرم آسپرگر دارد و از آن موقع با اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کرد. البته او اکنون اختلالش را به عنوان بخشی از خود پذیرفته و از آن به عنوان نیروی انگیزشی به جای اندوهی فلج‌کننده که پیشتر به آن دچار بود، استفاده کند. او تقریباً هر جمعه (حتی با وجود برف و باران) روی سنگفرش روبروی پارلمان نشسته و به مدرسه نمی‌رفت، درحالی‌که پیامی به همراه داشت: «اعتصاب مدرسه برای تغییرات اقلیمی».

«من مدام درباره این موضوع فکر می‌کردم و می‌اندیشیدم که آیا من آینده‌ای خواهم داشت؟ ولی من این‌ها را درون خودم نگه داشتم زیرا من زیاد آدم پرحرفی نیستم. من خیلی افسرده شدم و مدرسه رفتن را متوقف کردم. وقتی خانه بودم، پدر و مادرم از من مراقبت می‌کردند، و ما شروع به صحبت‌کردن کردیم، زیرا کار دیگری برای انجام دادن نداشتیم. سپس من درباره نگرانی‌ها و دلواپسی‌هایم درباره آب و هوا و محیط زیست گفتم. و حس خیلی خوبی بود که این بار از روی سینه‌ام برداشته شد.»

او معتقد است که به تغییرات اقلیمی به صورت یک بحران و یک مشکل که باید به صورت جدی برای بهبود آن اقداماتی انجام داد نگاه نمی‌شود. پس او سعی دارد با اعتراضات خیابانی و اعتصاب از مدرسه رفتن و بست نشستن درب پارلمان سوئد، پیامش را در فضای مجازی گسترش دهد تا بلکه مردم ببینند، راجع به این بحران بنویسند و مهم‌تر از همه، کاری انجام دهند. حرف او این است که نگاه ما مدام به سیاستمداران است در حالی که آن‌ها به فکر منافع خود بوده و برای این وضعیت نهایتاً قطعنامه‌ای در سازمان ملل امضا کنند که در آخر، هیچ یک به تعهدات آن پایبند نباشند. و قضیه گرم‌شدن کره زمین موضوعیست که در آینده به صورت جدی گریبان‌گیر ما و نسل بعد ما، یعنی فرزندان ما خواهد شد. همچنین اکنون کشورهایی مانند توالو به علت بالا آمدن سطح آب‌ها و آب‌شدن یخ‌های قطبی در حال فرو رفتن زیر آب است و اگر روند به همین صورت ادامه پیدا کند، زمین توالوهای زیادی به خود خواهد دید. وقتی از تبعات یک رویداد خبر داریم و می‌دانیم با هر درجه گرم‌شدن ما هزاران قدم به نابودی نزدیک می‌شویم، چرا دست روی دست بگذاریم تا زمانی که خیلی دیر شده باشد؟

گرتا سخنرانی‌های متعددی از سازمان ملل گرفته تا مجلس عوام، انجام داده. او تقاضایش فقط این نیست که مردم کاری انجام دهند، بلکه در نشست بروکسل از سیاستمداران نیز می‌خواهد به حرف متخصصین و محققین و دانشمندان گوش بدهند. ما ۱۲ سال بیشتر برای نجات خود نداریم و واقعاً زمانی برای از دست ‌دادن نیست. باید میزان انتشار Co2 به سرعت تا ۵۰٪ کاهش یابد و قطعنامه پاریس نیز هرچه سریع‌تر باید اجرایی شود. هدف او بیشتر پرده‌برداری از واقعیت‌هاییست که همه ما از آنها مطلعیم ولی به‌صورت جدی و آن‌طور که باید و شاید بهشان اهمیت نمی‌دهیم، زیرا میزان جدیت و واقعی بودن این مسائل برایمان روشن نشده و سیاستمداران نیز افکار و دغدغه‌هایی به جز مسائل زیست‌محیطی را برایمان مطرح می‌کنند. در واقع گرتا اینجاست تا ما ببینیم، و بلند شویم.

پس از این اقدامات رخ‌داده در سوئد، بسیاری از مردم در هر سوی جهان به خصوص در مدارس مختلف به گرتا در پخش این پیام پیوستند. اکنون ۷۱ کشور و بیش از ۷۰۰ نقطه در جهان همراه وی هستند و این ارقام روز به روز در حال افزایش است. همچنین گرتا توییت کرده است که در ۴۱مین هفته از اعتصاب در وین ۳۵۰۰۰ نفر با او همراه شدند، این در حالیست که هفته‌های اول وی تنهایی دست به اعتصاب می‌زد! همچنین نقاشی دیواری بزرگی از گرتا روی دیوار بریستول کشیده شده (که به خاطر آثار بنکسی مشهور است) و هنرمند این اثر، جودی توماس، درباره کارش می‌گوید: ثانبرگ در حال شکل‌دادن به جنبش جدیدی در رابطه با تغییرات اقلیمیست.البته او زیاد میانه خوبی با توجه رسانه ها ندارد. اعتقادش این است که رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌توانند در راستای رسیدن به هدف‌هایش به او یاری برسانند ولی اگر از این غالب خارج شوند، توجه آن‌ها آزاردهنده خواهد بود. همچنین تورهایی که در اروپا داشته و جریانات اخیر کمی او را خسته کرده و در حال حاضر تصمیم دارد به خانه برگشته، استراحت کند و مانند گذشته به اعتصابات هفتگی بپردازد.

منابع:

https://www.theguardian.com/world/2019/mar/11/greta-thunberg-schoolgirl-climate-change-warrior-some-people-can-let-things-go-i-cant
https://www.bbc.com/news/av/world-europe-47231271/greta-thunberg-the-swedish-teen-inspiring-climate-strikes
https://www.fridaysforfuture.org/greta-speeches
https://www.ted.com/speakers/greta_thunberg
https://www.thelocal.se/20190601/swedish-climate-activist-greta-thunberg-to-take-gap-year
https://www.bbc.com/news/av/uk-england-bristol-48471558/huge-greta-thunberg-mural-painted-on-bristol-wall

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید