گرتا تونبرگ و مبارزه با تغییرات اقلیمی

گرتا تونبرگ متولد ۲۰۰۳ است و ۱۶ سال دارد. او هنگامی‌که ۱۵ ساله بود مدرسه را ترک کرد و در محوطه پارلمان سوئد دست به تحصن زد. خواسته او «اقدام شدیدتر در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی» بود. تحت تأثیر این حرکت، دانش‌آموزان در مناطق مختلف جهان دست به اعتراض‌های مشابه زدند.

او حالا چهره‌ای رسانه‌ای و معروف است و سخنرانی‌ها و اعلامیه‌هایش به شکل گسترده پوشش داده می‌شود. اخیرا گرتا در سازمان ملل سخنرانی آتشینی در برابر رهبران کشورهای جهان ایراد کرد. در بخشی از سخنانش، او سیاست‌مداران و قدرت‌مندان جهان را مورد خطاب قرار داد و آن‌ها را متهم کرد که کودکی‌اش را از او گرفته‌اند. او گفت: من الان باید آن‌طرف اقیانوس در مدرسه باشم!

بحث‌های زیادی درباره ظهور پدیده گرتا تونبرگ وجود دارد. آیا او یک مُد جدید است؟ آیا او نوید شکل جدیدی از اکتیویسم است؟ چه نسبت به او بدبین باشیم چه تحت تأثیرش قرار گرفته باشیم، بر یک نکته نمی‌توان چشم فرو بست. او یک نوجوان است که در برابر محیط اطراف و آینده جهان بی‌تفاوت نیست و تلاش می‌کند اثرگذار باشد (نمونه‌های دیگری وجود دارد، مثل ملاله). این تصور چقدر با تصور ما از یک نوجوان هم‌خوانی دارد؟ چقدر آماده‌ایم تا به نوجوانان کمک کنیم این‌طور بپرورند؟ نظام آموزشی ما برای چه‌جور نوجوانی طراحی شده است؟

در ویدئوی زیر سخنرانی گرتا تونبرگ را در سازمان ملل ببینید:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by انجمن حمایت از حقوق کودکان (@irsprcorg) on

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید