چطور از فرسودگی شغلی اجتناب کنیم؟

تدریس شغل پاداش‌­دهنده­‌ای است. انجامش می‌­دهیم چون شامل کارهای خسته­‌کننده اداری و فرسودگی ما نمی‌شود. اما اگر به اندازه کافی از خودمان مراقبت نکنیم و مورد حمایت نباشیم، به راحتی می‌­توانیم از شدت کار و فشار زیاد به فرسودگی شغلی برسیم. مجله روان­شناسی امروز فرسودگی شغلی را «حالتی از استرس مداوم که به خستگی فیزیکی و روانی، بی‌­تفاوتی، قطع وابستگی و عدم بهره‌­وری و بی‌­دستاوردی می‌انجامد» تعریف می‌کند.

آیا تا به حال به عنوان معلم فرسودگی شغلی را تجربه کرده‌­اید؟ چه یک سال تجربه کار داشته باشید، چه ۳۰ سال، بدانید که در این تجربه تنها نیستید. مهم­ترین توصیه برای جلوگیری یا مبارزه با فرسودگی شغلی این است که برای خود فهرستی از اولویت‌­ها مشخص کنید. مشخص کنید چه چیزی می‌­تواند کمی منتظر بماند، چه چیزی باید اول از همه به انجام برسد، و چه چیزی را می‌­توان برای بعدا گذاشت.

بعضی روزها از روزهای دیگر راحت­‌تر هستند، اما ترک محل کار می‌­تواند سلامت روانتان را نجات دهد. حالا که بسیاری از شما به شکل از راه دور در حال کارکردن هستید، به این فکر کنید که چطور می­‌توانید ساعت ارتباطتان با دانش‌­آموزان را مشخص و محدود کنید. زمانی که کار نمی‌کنید، کلاس درس را فراموش کنید و واقعا «در خانه» باشید. هر کاری که امروز تمام نشود فردا انجام خواهد شد. نگران نباشید.

در ساعات غیرکاری، کارنکردن خودخواهانه نیست. شما نه به مدرسه، نه به همکاران، نه به والدین، و نه به دانش‌آموزان چیزی بیشتر از قراردادتان بدهکار نیستید. ممکن است این جمله به مذاق بعضی‌ها که مدام منتظر فداکاری‌­های بدون دستمزد و تشکر هستند خوش نیاید، ولی واقعیت دارد.

اگر برایتان قطع ارتباط با کار دشوار است، کارتان را با خود به خانه نیاورید. اگر امروز به خاطر شرایط خاص کرونا در خانه کار می‌­کنید، یک محدوده خاص از خانه را برای کار در نظر بگیرید و وقتی آن­جا را ترک می‌­کنید، دیگر کارهای مدرسه را انجام ندهید.

اگر احتیاج به کار بیشتر برای انجام‌دادن وظایف معلمی خود دارید، برای آن زمانی خاص و محدود در نظر بگیرید، چند ساعت اضافه، یک روز در هفته، نه بیشتر.

آخرهفته را استراحت کنید و کارهای مورد علاقه‌­تان را انجام دهید.

ورزش کنید و غذای سالم بخورید و خوب و کافی بخوابید.

اگر کاری بیش از وظیفه شما از طرف اولیای مدرسه به شما پیشنهاد می‌­شود، بگویید: نه. عذاب وجدان نداشته باشید.

 

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید