اثربخشی رمان گرافیکی در آموزش

حوزه‌های درسی: فارسی، هنر، نگارش خلاق

تهیه و تنظیم : ژیلا رفیعی
ویراستار: فهیمه تسلی بخش
گرافیک: میلاد موسوی
مناسب برای ابتدایی (دوره اول و دوم) و متوسطه اول

مقدمه

یکی از هنرجویان کوچکم در کلاس قصه‌پردازی خلاق، به هر فعالیتی که رنگ‌وبوی تکرار داشته باشد، به شیوهٔ خودش اعتراض می‌کند! هر جلسه هیجان تازه‌ای طلب می‌کند و همین تنوع‌خواهی او باعث شده من هم یک‌جا ننشینم و مدام فعالیت‌های گوناگون و جالبی به کلاس اضافه کنم. برای همین سعی می‌کنم به‌جای به کار بردن تئوری‌های خسته‌کننده، از ابزارهای به‌روز آموزشی استفاده کنم. به‌واسطهٔ برگزار کردن همین کلاس‌ها و کار کردن با دبستانی‌ها و نوجوان‌ها، دوستانی از مدرسهٔ بازتاب از من خواستند موضوع «رمان گرافیکی» را مورد مطالعه قرار دهم، با این هدف که بتوانیم از رمان گرافیکی به‌عنوان یک ابزار آموزشی خلاقانه استفاده کنیم.

در اولین مقاله‌ای که این دوستان در اختیارم قرار دادند، با تجربیات یک دانش‌آموز نوجوان درون‌گرا روبه‌رو شدم که با استفاده از رمان گرافیکی، توانسته بود سکوتش را به شکلی تازه بشکند و با دیگران ارتباط برقرار کند. یکی از هنرجویان خودم هم که دچار اختلال اضطراب است، با استفاده از کتاب کمیک ترس‌هایش را ترسیم می‌کند. دیگری که علاقه به کتاب‌های کمیک دارد، هر بار یک کمیک‌استریپ به دست می‌گیرد تا با هم تصویرها را دنبال کنیم و بخندیم و قصه‌اش را تحلیل کنیم. همهٔ این مشاهدات مرا به این سمت‌وسو کشاند که بدانم «رمان گرافیکی» چیست و مهم‌تر از آن، ببینم در دنیا چه استفاده‌ای از این ابزار آموزشی می‌شود و آیا در سبد معلمان دیگر کشورها هم جایی دارد یا نه. در ادامه می‌خواهم به سؤالاتی پاسخ دهم که حین مطالعهٔ این موضوع، ذهنم را به خود مشغول کرده بود.

برای دریافت «اثربخشی رمان گرافیکی در آموزش» کلیک کنید.


لطفاً در انتشار این مطلب ما را همراهی کنید. شما می‌توانید لینک مطلب و یا فایل پیوست را برای معلم‌ها و تسهیلگرانی که می‌شناسید بفرستید.

 

ما در مدرسه بازتاب، مشتاق شنیدن نظرات و بازخوردهای شما هستیم. لطفاً انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید. پیشاپیش از شما ممنونیم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید