نویسنده: مارک کرمود1، مترجم: کیمیا برودتی
فیلم کودک چیست؟ فیلمی است که مشخصا بینندگان کوچکتر را هدف قرار داده است؛ یا ساختهای سفارشی برای برآوردن نیازهای رو به رشد آنها؟ شاید فیلمی است درباره کودکان، داستان رسیدن به بزرگسالی که با گستره وسیعی از تماشاگران پیر یا جوان همنوایی میکند. یا شاید به سادگی هر فیلمی که کودک میتواند ببیند، هر آنچه به دلیل محتوایش تنها محدود به تماشاگران بزرگسال نباشد.
وقتی که من در اواخر دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ بچه بودم، دو دستهبندی فیلم وجود داشت که شامل تماشاگران کوچکتر نمیشد (تماشاگران کوچکتر را منع میکرد). دسته AA، در ۱۹۷۰ معرفی شد که برای دیدن آن میبایست حداقل ۱۴ سال سن داشت، و فیلمهای رده X، که برای افراد زیر ۱۶ سال و (بعد از ۱۹۷۰) زیر ۱۸ سال ممنوع بود. فیلمهایی که در این دستهبندیهای منعکننده (بازدارنده) قرار داشتند، شامل همهچیز بودند: از روز موعود2 با بازی ستاره پرهیاهو بریتانیایی دیوید اسکس3/رینگو استار4 تا سگهای پوشالی5 خشن و بهتآورِ سم پکینپا6 همراه با موارد بیخطری همچون زینهای شعلهور7، گرافیتی آمریکایی8 و فتح سیاره میمونها9. همه اینها در سنین قبل نوجوانی من خارج از محدوده بودند. با این حال بسیاری فیلمهای عجیب و خارقالعاده دیگر بودند که در دسته U یا A قرار میگرفتند، که آنها را برای همگان در دسترس میکرد (یا حداقل هر شخصی بالای ۵ سال)، گاهی تحت نظارت والدین، بیشتر اوقات هم نه…
تا آنجا که به یاد میآورم، بیشتر وقتم را در سینما و در حال دیدن هر آنچه اجازه داشتم ببینم، میگذراندم، گاها با اثرات تروماتیک. یک صبح شنبه در ۱۹۷۰ را به یاد می آورم، زمانی که هشت ساله بودم. مادرم من و برادرم را جلوی سینمای محل گذاشت تا برای خرید هفتگی برود. او میدانست فیلمی که در آن روز صبح پخش میشد برایمان مناسب است چون نشان U را داشت، به معنی «جهانی» – مناسب برای همه.
دو ساعت بعد، او بیرون سینما دنبالمان آمد در حالی که غرق در اشک بودیم. فیلمی که تماشا کردیم قوش10 کن لوچ11 بود – نقطهعطفی در سینمای بریتانیا که از تصویر کردن واقعیات تلخ زندگی سخت شخصیتهای اصلیاش پرهیز نکرد، مثال: کتکها، توهینها، تحقیرهای عریان و (در حلقه نهایی) مرگ وحشتناک حیوانی.
با وجود دردهایم، هیچوقت از دیدن قوش در آن سنِ کم پشیمان نشدم (این فیلم از آن زمان در دسته PG قرار گرفت، به این معنا که والدین باید مراقب باشند). فیلمهای دیگری که در آن سن دیدهام شامل: ۲۰۰۱: اودیسه فضایی12 از استنلی کوبریک13، سولاریس14 از آندره تارکوفسکی15، اتاقی در هتل پلازا16 از آرتور هیلر17، آلفاویل18 از ژان-لوک گدار19، پاتن20 از فرانکلین جی شافنر21، (فیلم مورد علاقه الویس)، قلعه فو مانچو22 از جس فرانکو23 و دنبالهای از فیلمهای ژانر فاجعه در دهه هفتاد، از فرودگاه24 تا آسمانخراش جهنمی25 میشوند. هیچ کدام از این فیلمها به صورت کلی «فیلم کودک» محسوب نمیشوند، اما من همه آنها را در دوران کودکی تماشا کردهام و همه آنها بخشی از آموزش سینمایی من بودهاند.
در تدوین این لیستِ ۲۵ فیلم عالی برای کودکان، تلاش کردهام تا گستره وسیع فیلمهایی که از روی خوششانسی با آنها در سن تاثیرپذیری (کودکی) مواجه شدهام را در نظر بگیرم و حواسم باشد تا همین سالهای اخیر، سینماروهای کمسن بر اساس رژیم فیلمهای مناسب برای همه بزرگ میشدند. تا اینجا، من از دستور العمل کنونی BBFC26 (هیئت ردهبندی فیلم بریتانیا) (هنوز کارا و قابل اعتمادترین ردهبندی در جهان) به عنوان معیار استفاده کردهام. همچنین هر فیلمی که آنها در دسته PG ,U یا ۱۲/۱۲A – طبقهبندی فیلمهایی که قانونا میتوانند توسط کودکان زیر ۱۵ سال دیده شوند – قرار دارند را برای اضافه کردن به لیست پذیرفتهام.
انتخابهایم گسترهای از انیمیشن تا فیلمهای بلند و لایو اکشن، از فیلم صامت تا بهترینهای غیرانگلیسیزبان (با فرض اینکه زیرنویس مسئله نیست) در طول یک قرن سینمای بینالمللی را دربرمیگیرد. من مواردی را در لیست قراردادهام که ممکن است خوانندگان اصلا آنها را فیلم کودک به حساب نیاورند. بسیار خب. اما، دراصل اینها فیلمهایی هستند که بچهها اگر بخواهند، میتوانند ببینند. این لیست نه براساس شایستگی بلکه به ترتیب تاریخ مرتب شده است. من جدیدترین ردهبندی BBFC را نیز اضافه کردهام. نگاهی بیندازید، و انتخابهای خودتان را با من در میان بگذارید.
۱. پسر بچه27 (۱۹۲۱، U)
در این فیلم کلاسیک جاودان، که به عنوان یکی از بهترین فیلمهای دوره صامت شناخته میشود، جکی کوگان28 در نقش همراه/بیخانمان به سرپرستی گرفته شده توسط چارلی چاپلین29 بازی میکند. چاپلین در اولین کارگردانی فیلم بلندش «تصویری با لبخند – و شاید اشک» به یاد میاندازد؛ ترکیب شوخی، رقت و تراژدی را تکمیل میکند که او را به نمادی محبوب در سراسر جهان تبدیل میکند. هیچ کودک یا بزرگسالی نمیتواند از دیدن این فیلم متاثر نشود.
۲. ماجراهای شاهزاده احمد30 (۱۹۲۶, PG)
محصول آلمانی لوته راینیگر31 در ۱۹۲۶ یکی از قدیمیترین انیمیشنهای بلند باقی مانده و دچار آن گونه از کلیشههای قومی و جنسیتی است که در بسیاری از فیلمهای آن دوره حضور دارند. اما برای مخاطبان بالغی که فرای سیاستهای منسوخ شده را میبینند، بصیرتی شگفتانگیز درباره تاریخ انیمیشن عرضه میکند. متاثر از هزار و یک شب32، فیلم راینیگر بر فیلمهای کودک کلاسیک بسیاری اثرگذار بوده است، از سفید برفی و هفت کوتوله33 تا شمشیر در سنگ34 و هری پاتر و یادگاران مرگ35.
۳. سفید برفی و هفت کوتوله (۱۹۳۷، U)
اولین انیمیشن بلند دیزنی36 وقتی برای اولین بار اکران شد همه دورانها را تسخیر کرد. به عنوان یک دستاورد فنی حیرتانگیز، از کار هنری خیره کننده، موسیقی مهیج و روایتی ترسناک (BBFC دراصل آن را در رده A قرار داد تا سال ۱۹۸۷ که در رده U قرار گرفت) بهرهمند بود. این نشان، سیاهی تاملبرانگیز، در تمامی بهترین فیلمهای دیزنی ادامه مییابد؛ آنها را به سنتهای برجسته برادران گریم متصل میکند، و ثابت میکند که کودکان از اندکی ترس همراه با شادیشان لذت میبرند.
۴. جادوگر شهر اُز37 (۱۹۳۹، U)
میمونهای پرنده، گردبادهای ترسناک و جادوگران گداخته – همه اینها در اقتباس درخشان مترو گلدوین مایر38 از رمان ال فرانک باوم39 حضور دارند. در اصل شرلی تمپل40 برای نقش اصلی دروتی در نظر گرفته شده بود، نقشی که جودی گارلند41 از آن خود کرد. برفراز رنگینکمان42 آرلن43 و هاربرگ44، با وجود برنده شدن اسکار بهترین موسیقی، به دلیل نگرانی استودیو از طولانی بودن صحنه قهوهای رنگ کانزاس45 و پیچیدگی احساسات متن آهنگ برای فهم کودکان، از فیلم حذف شد.
۵. پاتر پانچالی46 (۱۹۵۵، U)
اولین کارگردانی ساتیاجیت رای47 برنده جایزه بهترین مستند انسانی جشنواره فیلم کن48 در سال ۱۹۵۶ را گرفت و تبدیل به نسخهای کلیدی در تکامل سینمای مدرن هندوستان شد. فیلم رای، با اقباس از رمان بیبوتیبوشان باندوپادهای49، تلاشها و لبخندهای زندگی محرومانه روستایی را به روشنی و همدلانه، با کمک اجرای فوقالعاده طبیعی سابیر بانجری50 کوچک، تصویر میکند. این فیلم با فیلمهای آپاراجیتو51 و آپورسانسار52 ادامه یافت که با یکدیگر سهگانه تحسینشده آپو53 را تشکیل دادند.
۶. بادکنک قرمز54 (۱۹۵۶، U)
فیلم کوتاه فرانسوی آلبرت لاموریس55 ماجراهای پسر کوچکی را دنبال میکند که بادکنکی پیدا میکند که به نظر میرسد ذهنی از آن خودش دارد. کورسوی امید در میان منظرهای تاریک، این فیلم قسمتی خیرهکننده و الهامبخش از سینمای شاعرانه پس از جنگ است. لاموریس برنده اسکار بهترین فیلمنامه، تنها کسی بود که پیروز این بخش با فیلمی کوتاه شد.
۷. چهارصد ضربه56 (۱۹۵۹، PG)
ژان-پیر لئو57 روح ناآرامیست که در شاهکار موج نو فرانسوآ تروفو58 به بزرگسالی میرسد. عنوان فرانسوی Les Quatre Cents Coups، اشاره به اصطلاحی دارد به معنی «برانگیختن جهنم» و سرشت عصیانگر آنتوآن دوآنل59 را به تصویر میکشد، شخصیتی دگرخود که از تجربیات جوانی خود تروفو متاثر است. لئو نقش آنتوآن را در سلسله فیلمهای متعاقب در طول دو دهه بازی کرد.
۸. مری پاپینز60 (۱۹۶۴، U)
فیلم موزیکال برجسته رابرت استیونسون61، با اقتباس از کتاب پی ال تراورس62 (کسی که در شکاک بودن به فیلم مشهور بود)، به نظر من یکی از ۱۰ فیلم برتر ساخته شده تا کنون است. این فیلم در حالی که نامزد دریافت ۱۳ جایزه بسیار بزرگ اسکار بود، برنده چند جایزه شامل بهترین بازیگر زن برای جولی اندروز63 و بهترین موسیقی متن برای ساخته برادران شرمن64، چیم چیم چری65 شد. اما عظمت اندوهآور ترانه «به پرندهها غذا بده66» است که سکانس فوقالعاده – به لحاظ موسیقیایی، تکنیکی و احساسی – فیلم را میسازد.
۹. قوش (۱۹۶۹، PG)
در این شاهکار سینمای واقعگرای اجتماعی بریتانیا، رمان بری هاینز67 با اقتباس حیرتانگیز کن لوچ بر روی صحنه آمد. دیوید برادلی68، بیلی کاسپر69 کوچک است که هنگامی که پرندهای را پرورش میدهد و نگهداری میکند آرزوهایش به پرواز در میآیند. پرندهای که تبدیل به نزدیکترین همراهش میشود. با وجود پایان غمانگیز و فراموشنشدنیاش، دیدن قوش برای هر کس که به قدرت متعالی هنر صادق باور دارد، ضروری است.
۱۰. دوگال و گربه آبی70 (۱۹۷۰/۷۲، U)
این فیلم بلند که در اصل در فرانسه با عنوان Pollux et le Chat Bleu منتشر شد، اسپینآف از چرخ و فلک جادویی71 با صداگذاری اریک تامسون72 و فنلا فلدینگ73 به انگلستان آمد. این دو با یکدیگر استاپموشن عجیب و غریب سرج دانوت74 را تبدیل کردند به باقیماندهای درخشان و خارقالعاده و فراموشنشدنی که به جذب نسلهای جدیدی از طرفداران ادامه میدهد. تعجبی ندارد که سازنده بلک میرر75، چارلی بروکر76، آهنگ غمگین فلورانس77 (قطعهای از موسیقی فیلم) را به عنوان یکی از انتخاب هایش در Desert Island Discs برمیگزیند.
۱۱. آقای بلاندن شگفتانگیز78 (۱۹۷۲، U)
نویسنده و کارگردان لیونل جفریز79 با رمان ارواح80 آنتونیا باربر81 تصویری از اعجاب خالص خلق میکند. وقتی که یک خانواده سرایدار عمارتی بیصاحب میشوند، جادوی سفر در زمان دوستیهایی در میان سالیان ایجاد میکند. با وجود اینکه جفریز با کارگردانی کودکان راه آهن82 (یکی از بهیادماندنیترین فیلمهای کودک بریتانیایی) مشهور شد، این شاهکار حقیقی اوست.
۱۲. خیابان83 (۱۹۷۶، PG)
فیلم کوتاه – تنها دهدقیقهای – نامزد دریافت اسکار کارولین لیف84، که توسط هیئت ملی فیلم کانادا تولید شده است از انیمیشن نقاشی روی شیشه استفاده میکند تا داستان مردکای ریشلر85 را (که به موضوع تابوی مرگ توجه میکند) با همدلی و ذکاوت حیات بخشد. در مصاحبهای در سال ۲۰۰۳، لیف نکته کلیدی اثر اقتباسیش را «حذف کردن هرچه بیشتر متن و قرار دادن روایت در تصویر» بیان کرد.
۱۳. ایتی: موجود فرازمینی86 (۱۹۸۲، U)
این داستان گریهآورِ دوستی پسری کوچک با موجود فضایی سرگردان، با اینکه به لحاظ فنی فیلمی علمی تخیلیست، اما با این وجود روایت شخصی استیون اسپیلبرگ87 را درباره احساس تنهایی و اضطراب در دوران کودکیش به دنبال طلاق والدینش نشان میدهد. فیلمنامه فوقالعاده ملیسا متیسن88 و جان ویلیامز89 به فیلم کمک کردند تا ضربه عاطفی شدیدی باشد.
۱۴. همسایه من توتورو90 (۱۹۸۸، U)
انتخاب کردن از میان انیمیشنهای بیهمتای هایائو میازاکی91 برای قرار دادن در این لیست سخت است (پرنسس مونوکه92، شهر اشباح93، قلعه متحرک هاول94 و پانیو95 همگی کلاسیک هستند) اما این تولید استودیو گیبلی96 در سال ۱۹۸۸ درباره دوستی کودکی با ارواح جنگل، جایگاه خاصی در قلب تماشاگران دارد.
۱۵. باغ مخفی97 (۱۹۹۳، U)
کتاب فرانسس هاجسون برنت98 الهامبخش فیلمهای بسیاری بوده است، از ساختهای در سال ۱۹۱۹ با بازی لیلا لی99 تا نسخه متاخرتر نوشته جک ترون100، فیلمنامهنویس هری پاتر و کودک طلسم101 شده. اما اقتباس آگنیشکا هولاند102 در سال ۱۹۹۳، نامزد جایزه بفتا نقش مکمل زن103 برای مگی اسمیت104، لذتی خاص است که توسط راجر البرت105 این گونه ستایش شده است «قطعهای زیبا، شاعرانه و اسرار آمیز… مانند وارد شدن به جهانی بسته به مدت کوتاه، جهانی که در آن میتوان سرنوشت خود را کشف کرد».
۱۶. زنان کوچک106 (۱۹۹۴، U)
اقتباس بسیار جذاب گیلیان آرمسترانگ107 از رمان لوییزا می الکات108 درباره زندگی چهار خواهر مارچ، نامزد دریافت اسکار برای آهنگسازی توماس نیومن109، طراحی لباس کالین اتوود110، و وینونا رایدر111 در نقش جو مارچ112 شد. اولین نسخه اقتباسی رمان در دوره صامت به نمایش درآمد. از این کتاب فیلمهای اقتباسی بسیاری توسط مشاهیری مانند جورج کوکار113 و مروین لاروی114 ساخته شده، به همراه نسخه جدیدی به نویسندگی و کارگردانی گرتا گرویگ115 که در سال جدید در انگلستان به نمایش در میآید.
۱۷. کیریکو و ساحره116 (۱۹۹۸، U)
یوسو اندور117 ساخت موسیقی برای محصول مشترک و بینالمللی میشل اوکلت118 را بر عهده داشت، افسانهای کارتونی متاثر از داستان عامیانهای از غرب آفریقا درباره پسر جوانی که در مقابل ساحرهای که روستایش را تهدید میکند، درمیآید. BBFC که این فیلم را در رده سنی U قرار داده است، به درستی ذکر کرده است که فیلم شامل «خشونت ملایم، خطر و برهنگی طبیعی» است – که آخرین مورد باعث به وجود آمدن مشکلاتی در برخی مناطق شده است.
۱۸. سوارکار نهنگ119 (۲۰۰۲، PG)
کیشا کاستل-هیوز120 در اثر موفق نیکی کارو121 میدرخشد، اثری بر اساس رمانی به همین اسم از نویسنده مائوری ویتی ایهیمیرا122. دختری جوان برای حق رهبری قبیلهاش مبارزه میکند – نقشی که به طور سنتی برای مردان در نظر گرفته شده است. کاستل-هیوز با نامزدی در اسکار بهترین بازیگر، جوانترین نامزد این بخش در آن زمان شد (رکوردی که بعدا توسط کونزنی والیس123 برای بازیش در جانوران جنوب وحشی124 شکسته شد).
۱۹. مثل بکام کاتدار بزن125 (۲۰۰۲، ۱۲)
ممکن است اقتباس گاریندر چادا126 در سال ۲۰۰۸ از رمان نوجوان Angus, Thongs and Perfect Snogging نوشته لوییس رنیسون127 برای لیست «فیلم کودک» مناسبتر باشد. اما اثر ماندگار او در سال ۲۰۰۲ درباره شکلگیری رابطه دوستانه میان دو زن جوان (با نقش آفرینی پارمیندر ناگرا128 و کیرا نایتلی129) در زمین فوتبال به نظر امروزه مناسبتر از زمانی است که فیلم اولینبار بیرون آمد. مثل بکام کاتدار بزن، موفق در میان تماشاگران و منتقدان، صحنهای موزیکال ایجاد کرده و برای تماشاگران الهامبخش است.
۲۰. غار سگ زرد130 (۲۰۰۵، U)
بیمبسورن داوا131 کارگردان داستان شتر گریان132، برای این ترکیب واقعیت و وهم به زادگاه مغولی خویش بازگشت. فیلم بر روی یک خانواده از عشایر سختکوش تمرکز میکند که چرخه زندگی و کاریشان توسط ضرباهنگ فصلها تعریف میشود. پنیر درستکردن، خالیکردن خیمه یا بازی با پهن خشکشده (کاری جالب برای بچهها)، بچولونزها133 به ما یادآوری میکنند، هرچند پیش پا افتاده به نظر برسد، لذت حقیقی زندگی در چیزهای ساده نهفته است. فیلمی دوستداشتنی با قدرت جذب آموزش و سرگرم کردن.
۲۱. مثل ستارهها روی زمین134 (۲۰۰۷، PG)
این درام بسیار مشهور هندی با عنوان اصلی Taare Zameen Par با تهیهکنندگی و کارگردانی امیرخان، مواجهه ایشان کوچک (دارشیل سفری135) با چالشهای آموزشی را دنبال میکند. مثل ستارهها روی زمین، نماینده هند برای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان سال اسکار درسال ۲۰۰۹، توسط دیزنی به صورت DVD منتشر شد، که باعث شد مورد توجه مخاطبان بینالمللی قرار بگیرد.
۲۲. وجده136 (۲۰۱۲، PG)
وعد محمد137 به عنوان دختر صاحبمقام سعودی که به امید زیاد کردن سرمایه موردنیاز برای خرید دوچرخه خواستنیاش در مسابقه حفظ قرآن شرکت میکند، محشر است. این فیلم نامزد بفتا، به نویسندگی و کارگردانی فیلمساز سعودی، حیفا المنصور138، معجزهای کوچک است – فیلمی که تمام نقشها و کلیشهها را به چالش میکشد، با تاثیری سبک که برای همگان قابل فهم است.
۲۳. ملکه کاتوه139 (۲۰۱۶، PG)
این فیلم انگیزهبخش و برگرفته از داستان واقعی زندگی فیونا موتسی140، زن جوان زاغهنشین در اوگاندا را دنبال میکند که زندگیاش بخاطر استعداد در شطرنج، تغییر میکند. مدینه نالونگا141، دیوید اویلوو142 و لوپیتا نیونگو143 گروه بازیگری بسیار جذابی شکلی میدهند که به وسیله آن، کارهای میرا ناییرِ144 کارگردان مخاطبان را شگفت زده میکند.
۲۴. لاکپشت قرمز145 (۲۰۱۶، PG)
انیماتور آلمانیالاصل ساکن بریتانیا، مایکل دودوک دی ویت146، این فیلم محصول مشترک ژاپن-فرانسه-بلژیک – اولین محصول استودیو گیبلی را کارگردانی کرده است. داستان اندوهبار و صامت مردی کشتیشکسته در جزیرهای متروک. این فیلم دارای سادگی تحسینبرانگیزی است که مولفههای پیچیدهاش را یکپارچه و تبدیل به صدایی منفرد و جهانی میکند. لاکپشت قرمز از آهنگسازی فوقالعاده پرمعنا، عمیق و تکاندهنده لارنت پرز دلمار147 بهره میبرد که حتی گویاتر از کلمات هستند.
۲۵. نانآور148 (۲۰۱۷، ۱۲A)
داستان انیمیشنی زیبای نورا تومی149، برگرفته از رمان نوجوانان دوستداشتنی دبورا الیس150 و درباره شجاعت/شهامت دوران جوانی در افغانستان دوره طالبان است. این فیلم مانند ستاره ایرانیفرانسوی پرسپولیس، دارای نوعی روحیه مبارزهجو فمینیستی است. پس از دستگیر شدن پدرش، پروانه جوان مجبور میشود برای تامین معاش خانواده لباس پسرانه بپوشد. این محصول مشترک و درخشان ایرلندی-کانادایی-لوکزامبورگی، تولید کارتون سالون در کلیکنی است، همان نوابغ تهیهکننده راز کیلز151 و ترانه دریا152.
منبع: گاردین
- Mark Kermode
- That’ll Be the Day
- David Essex
- Ringo Starr
- Straw Dogs
- Sam Peckinpah
- Blazing Saddles
- American Graffiti
- Conquest of the Planet of the Apes
- Kes
- Ken Loach
- 2001: A Space Odyssey
- Stanley Kubrick
- Solaris
- Andrei Tarkovsky
- Plaza Suite
- Arthur Hiller
- Alphaville
- Jean-Luc Godard
- Patton
- Franklin J Schaffner
- The Castle of Fu Manchu
- Jess Franco
- Airport
- The Towering Inferno
- British Board of Film Classification
- The Kid
- Jackie Coogan
- Charlie Chaplin
- The Adventures of Prince Achmed
- Lotte Reiniger
- One Thousand and One Nights
- Snow White and the Seven Dwarfs
- The Sword in the Stone
- Harry Potter and the Deathly Hallows
- Disney
- The Wizard of Oz
- Metro Goldwyn Mayer
- L Frank Baum
- Shirley Temple
- Judy Garland
- Over the Rainbow
- Arlen
- Harburg
- Kansas
- Pather Panchali
- Satyajit Ray
- Cannes film festival
- Bibhutibhushan Bandyopadhyay
- Subir Banerjee
- Aparajito
- Apur Sansar
- Apu
- The Red Balloon
- Albert Lamorisse
- The 400 Blows
- Jean-Pierre Léaud
- François Truffaut
- Antoine Doinel
- Mary Poppins
- Robert Stevenson
- PL Travers
- Julie Andrews
- the Sherman brothers
- Chim Chim Cher-ee
- Feed the Birds
- Barry Hines
- David “Dai” Bradley
- Billy Caspar
- Dougal and the Blue Cat
- The Magic Roundabout
- Eric Thompson
- Fenella Fielding
- Serge Danot
- Black Mirror
- Charlie Brooker
- Florence’s Sad Song
- The Amazing Mr Blunden
- Lionel Jeffries
- Ghosts
- Antonia Barber
- The Railway Children
- The Street
- Caroline Leaf
- Mordecai Richler
- ET: The Extra-Terrestrial
- Steven Spielberg
- Melissa Mathison
- John Williams
- My Neighbour Totoro
- Hayao Miyazaki
- Princess Mononoke
- Spirited Away
- Howl’s Moving Castle
- Ponyo
- Studio Ghibli
- The Secret Garden
- Frances Hodgson Burnett
- Lila Lee
- Jack Thorne
- Harry Potter and the Cursed Child
- Agnieszka Holland
- actress Bafta nomination
- Maggie Smith
- Roger Ebert
- Little Women
- Gillian Armstrong
- Louisa May Alcott
- Thomas Newman
- Colleen Atwood
- Winona Ryder
- Jo March
- George Cukor
- Mervyn LeRoy
- Greta Gerwig
- Kirikou and the Sorceress
- Youssou N’Dour
- Michel Ocelot
- Whale Rider
- Keisha Castle-Hughes
- Niki Caro
- Witi Ihimaera
- Quvenzhané Wallis
- Beasts of the Southern Wild
- Bend It Like Beckham
- Gurinder Chadha
- Louise Rennison
- Parminder Nagra
- Keira Knightley
- The Cave of the Yellow Dog
- Byambasuren Davaa
- The Story of the Weeping Camel
- Batchuluuns
- Like Stars on Earth
- Darsheel Safary
- Wadjda
- Waad Mohammed
- Haifaa al-Mansour
- Queen of Katwe
- Phiona Mutesi
- Madina Nalwanga
- David Oyelowo
- Lupita Nyong’o
- Mira Nair
- The Red Turtle
- Michaël Dudok de Wit
- Laurent Perez del Mar
- The Breadwinner
- Nora Twomey
- Deborah Ellis
- The Secret of Kells
- Song of the Sea
سلام و درود!
از معرفی فیلمها خیلی ممنون خیلی جالب بود.
سلام
خیلی ممنونم. به سختی میشه چنین لیست و پیشنهاداتی رو به فارسی پیدا کرد. لیستهای موجود عموما براساس میزان فروش و محبوبیت فیلمهاست و نه سازنده و تاثیرگذار بودن اونها. لطفا باز هم چنین لیستهایی رو که پیشنهاد متخصصین و خیرخواهان بچه هاست منتشر کنید
خیلی بد بود
معرفی فیلم برای کودک و نوجوان ایده بسیار خوب و کاربردی است.ای کاش لینکهای دسترسی به دوبله فارسی هم اگر موجود هست،میگذاشتید.سپاس
سلام و ممنون از معرفی. با این حال باز هم جای ترتیب سنی برا معرف این فیلمها خالی ست. مثلا همساته من توتورو را میشود همراه بچه ۵ ساله تماشا کرد اما برای دیدن وجده شاید حداقل سن ۱۰-۱۲ سال را در نظر بگیریم.