مارک کرمود ۲۵ فیلم برتر برای کودکان را انتخاب می‌کند

ترجمه کیمیا برودتی

مارک کرمود ۲۵ فیلم برتر برای کودکان را انتخاب می‌کند

نویسنده: مارک کرمود1، مترجم: کیمیا برودتی

فیلم کودک چیست؟ فیلمی است که مشخصا بینندگان کوچک‌تر را هدف قرار داده است؛ یا ساخته‌ای سفارشی برای برآوردن نیازهای رو به رشد آن‌ها؟ شاید فیلمی است درباره کودکان، داستان رسیدن به بزرگسالی که با گستره وسیعی از تماشاگران پیر یا جوان هم‌نوایی می‌کند. یا شاید به سادگی هر فیلمی که کودک می‌تواند ببیند، هر آنچه به دلیل محتوایش تنها محدود به تماشاگران بزرگسال نباشد.

وقتی که من در اواخر دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ بچه بودم، دو دسته‌بندی فیلم وجود داشت که شامل تماشاگران کوچک‌تر نمی‌شد (تماشاگران کوچک‌تر را منع می‌کرد). دسته AA، در ۱۹۷۰ معرفی شد که برای دیدن آن می‌بایست حداقل ۱۴ سال سن داشت، و فیلم‌های رده X، که برای افراد زیر ۱۶ سال و (بعد از ۱۹۷۰) زیر ۱۸ سال ممنوع بود. فیلم‌هایی که در این دسته‌بندی‌های منع‌کننده (بازدارنده) قرار داشتند، شامل همه‌چیز بودند: از روز موعود2 با بازی ستاره پرهیاهو بریتانیایی دیوید اسکس3/رینگو استار4 تا سگ‌های پوشالی5 خشن و بهت‌آورِ سم پکینپا6 همراه با موارد بی‌خطری همچون زین‌های شعله‌ور7، گرافیتی آمریکایی8 و فتح سیاره میمون‌ها9. همه این‌ها در سنین قبل نوجوانی من خارج از محدوده بودند. با این حال بسیاری فیلم‌های عجیب و خارق‌العاده دیگر بودند که در دسته U یا A قرار می‌گرفتند، که آن‌ها را برای همگان در دسترس می‌کرد (یا حداقل هر شخصی بالای ۵ سال)، گاهی تحت نظارت والدین، بیشتر اوقات هم نه…

تا آنجا که به یاد می‌آورم، بیشتر وقتم را در سینما و در حال دیدن هر آنچه اجازه داشتم ببینم، می‌گذراندم، گاها با اثرات تروماتیک. یک صبح شنبه در ۱۹۷۰ را به یاد می آورم، زمانی که هشت ساله بودم. مادرم من و برادرم را جلوی سینمای محل گذاشت تا برای خرید هفتگی برود. او می‌دانست فیلمی که در آن روز صبح پخش می‌شد برایمان مناسب است چون نشان U را داشت، به معنی «جهانی» – مناسب برای همه.

دو ساعت بعد، او بیرون سینما دنبالمان آمد در حالی که غرق در اشک بودیم. فیلمی که تماشا کردیم قوش10 کن لوچ11 بود – نقطه‌عطفی در سینمای بریتانیا که از تصویر کردن واقعیات تلخ زندگی سخت شخصیت‌های اصلی‌اش پرهیز نکرد، مثال: کتک‌ها، توهین‌ها، تحقیرهای عریان و (در حلقه نهایی) مرگ وحشتناک حیوانی.

با وجود دردهایم، هیچ‌وقت از دیدن قوش در آن سنِ کم پشیمان نشدم (این فیلم از آن زمان در دسته PG قرار گرفت، به این معنا که والدین باید مراقب باشند). فیلم‌های دیگری که در آن سن دیده‌ام شامل: ۲۰۰۱: اودیسه فضایی12 از استنلی کوبریک13، سولاریس14 از آندره تارکوفسکی15، اتاقی در هتل پلازا16 از آرتور هیلر17، آلفاویل18 از ژان-لوک گدار19، پاتن20 از فرانکلین جی شافنر21، (فیلم مورد علاقه الویس)، قلعه فو مانچو22 از جس فرانکو23 و دنباله‌ای از فیلم‌های ژانر فاجعه در دهه هفتاد، از فرودگاه24 تا آسمان‌خراش جهنمی25 می‌شوند. هیچ کدام از این فیلم‌ها به صورت کلی «فیلم کودک» محسوب نمی‌شوند، اما من همه آن‌ها را در دوران کودکی تماشا کرده‌ام و همه آن‌ها بخشی از آموزش سینمایی من بوده‌اند.

در تدوین این لیستِ ۲۵ فیلم عالی برای کودکان، تلاش کرده‌ام تا گستره وسیع فیلم‌هایی که از روی خوش‌شانسی با آن‌ها در سن تاثیرپذیری (کودکی) مواجه شده‌ام را در نظر بگیرم و حواسم باشد تا همین سال‌های اخیر، سینماروهای کم‌سن بر اساس رژیم فیلم‌های مناسب برای همه بزرگ می‌شدند. تا اینجا، من از دستور العمل کنونی BBFC26 (هیئت رده‌بندی فیلم بریتانیا) (هنوز کارا و قابل اعتمادترین رده‌بندی در جهان) به عنوان معیار استفاده کرده‌ام. همچنین هر فیلمی که آن‌ها در دسته PG ,U یا ۱۲/۱۲A – طبقه‌بندی فیلم‌هایی که قانونا می‌توانند توسط کودکان زیر ۱۵ سال دیده شوند – قرار دارند را برای اضافه کردن به لیست پذیرفته‌ام.

انتخاب‌هایم گستره‌ای از انیمیشن تا فیلم‌های بلند و لایو اکشن، از فیلم صامت تا بهترین‌های غیرانگلیسی‌زبان (با فرض این‌که زیرنویس مسئله نیست) در طول یک قرن سینمای بین‌المللی را دربرمی‌گیرد. من مواردی را در لیست قرارداده‌ام که ممکن است خوانندگان اصلا آن‌ها را فیلم کودک به حساب نیاورند. بسیار خب. اما، دراصل این‌ها فیلم‌هایی هستند که بچه‌ها اگر بخواهند، می‌توانند ببینند. این لیست نه براساس شایستگی بلکه به ترتیب تاریخ مرتب شده است. من جدیدترین رده‌بندی BBFC را نیز اضافه کرده‌ام. نگاهی بیندازید، و انتخاب‌های خودتان را با من در میان بگذارید.

۱. پسر بچه27 (۱۹۲۱، U)

 Charlie Chaplin and Jackie Coogan in The Kid. Photograph: Allstar/Charles Chaplin Productions/Sportsphoto
Charlie Chaplin and Jackie Coogan in The Kid. Photograph: Allstar/Charles Chaplin Productions/Sportsphoto

در این فیلم کلاسیک جاودان، که به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دوره صامت شناخته می‌شود، جکی کوگان28 در نقش همراه/بی‌خانمان به سرپرستی گرفته شده توسط چارلی چاپلین29 بازی می‌کند. چاپلین در اولین کارگردانی فیلم بلندش «تصویری با لبخند – و شاید اشک» به یاد می‌اندازد؛ ترکیب شوخی، رقت و تراژدی را تکمیل می‌کند که او را به نمادی محبوب در سراسر جهان تبدیل می‌کند. هیچ کودک یا بزرگسالی نمی‌تواند از دیدن این فیلم متاثر نشود.

تیزر فیلم

۲. ماجراهای شاهزاده احمد30 (۱۹۲۶, PG)

 German director Lotte Reininger used silhouette animation to striking effect in The Adventures of Prince Achmed. Photograph: Image Entertainment/Allstar
German director Lotte Reininger used silhouette animation to striking effect in The Adventures of Prince Achmed. Photograph: Image Entertainment/Allstar

محصول آلمانی لوته راینیگر31 در ۱۹۲۶ یکی از قدیمی‌ترین انیمیشن‌های بلند باقی مانده و دچار آن گونه از کلیشه‌های قومی و جنسیتی است که در بسیاری از فیلم‌های آن دوره حضور دارند. اما برای مخاطبان بالغی که فرای سیاست‌های منسوخ شده را می‌بینند، بصیرتی شگفت‌انگیز درباره تاریخ انیمیشن عرضه می‌کند. متاثر از هزار و یک شب32، فیلم راینیگر بر فیلم‌های کودک کلاسیک بسیاری اثرگذار بوده است، از سفید برفی و هفت کوتوله33 تا شمشیر در سنگ34 و هری پاتر و یادگاران مرگ35.

۳. سفید برفی و هفت کوتوله (۱۹۳۷، U)

 ‘An astonishing technical achievement’: Snow White and the Seven Dwarfs. Photograph: Disney/Allstar
‘An astonishing technical achievement’: Snow White and the Seven Dwarfs. Photograph: Disney/Allstar

اولین انیمیشن بلند دیزنی36 وقتی برای اولین بار اکران شد همه دوران‌ها را تسخیر کرد. به عنوان یک دستاورد فنی حیرت‌انگیز، از کار هنری خیره کننده، موسیقی مهیج و روایتی ترسناک (BBFC دراصل آن‌ را در رده A قرار داد تا سال ۱۹۸۷ که در رده U قرار گرفت) بهره‌مند بود. این نشان، سیاهی تامل‌برانگیز، در تمامی بهترین فیلم‌های دیزنی ادامه می‌یابد؛ آنها را به سنت‌های برجسته برادران گریم متصل می‌کند، و ثابت می‌کند که کودکان از اندکی ترس همراه با شادی‌شان لذت می‌برند.

۴. جادوگر شهر اُز37 (۱۹۳۹، U)

 Judy Garland and company in The Wizard of Oz. Photograph: Alamy
Judy Garland and company in The Wizard of Oz. Photograph: Alamy

میمون‌های پرنده، گردبادهای ترسناک و جادوگران گداخته – همه این‌ها در اقتباس درخشان مترو گلدوین مایر38 از رمان ال فرانک باوم39 حضور دارند. در اصل شرلی تمپل40 برای نقش اصلی دروتی در نظر گرفته شده بود، نقشی که جودی گارلند41 از آن خود کرد. برفراز رنگین‌کمان42 آرلن43 و هاربرگ44، با وجود برنده شدن اسکار بهترین موسیقی، به دلیل نگرانی استودیو از طولانی بودن صحنه قهوه‌ای رنگ کانزاس45 و پیچیدگی احساسات متن آهنگ برای فهم کودکان، از فیلم حذف شد.

۵. پاتر پانچالی46 (۱۹۵۵، U)

 Subir Banerjee in Pather Panchali. Photograph: Lifestyle Pictures/Alamy
Subir Banerjee in Pather Panchali. Photograph: Lifestyle Pictures/Alamy

اولین کارگردانی ساتیاجیت رای47 برنده جایزه بهترین مستند انسانی جشنواره فیلم کن48 در سال ۱۹۵۶ را گرفت و تبدیل به نسخه‌ای کلیدی در تکامل سینمای مدرن هندوستان شد. فیلم رای، با اقباس از رمان بیبوتیبوشان باندوپادهای49، تلاش‌ها و لبخندهای زندگی محرومانه روستایی را به روشنی و همدلانه، با کمک اجرای فوق‌العاده طبیعی سابیر بانجری50 کوچک، تصویر می‌کند. این فیلم با فیلم‌های آپاراجیتو51 و آپورسانسار52 ادامه یافت که با یکدیگر سه‌گانه تحسین‌شده آپو53 را تشکیل دادند.

تیزر فیلم

۶. بادکنک قرمز54 (۱۹۵۶، U)

 Pascal Lamorisse in The Red Balloon. Photograph: Montsouris/Kobal/Shutterstock
Pascal Lamorisse in The Red Balloon. Photograph: Montsouris/Kobal/Shutterstock

فیلم کوتاه فرانسوی آلبرت لاموریس55 ماجراهای پسر کوچکی را دنبال می‌کند که بادکنکی پیدا می‌کند که به نظر می‌رسد ذهنی از آن خودش دارد. کورسوی امید در میان منظره‌ای تاریک، این فیلم قسمتی خیره‌کننده و الهام‌بخش از سینمای شاعرانه پس از جنگ است. لاموریس برنده اسکار بهترین فیلم‌نامه، تنها کسی بود که پیروز این بخش با فیلمی کوتاه شد.

تماشای فیلم

۷. چهارصد ضربه56 (۱۹۵۹، PG)

 Jean-Pierre Léaud in The 400 Blows. Photograph: Ronald Grant
Jean-Pierre Léaud in The 400 Blows. Photograph: Ronald Grant

ژان-پیر لئو57 روح ناآرامیست که در شاهکار موج نو فرانسوآ تروفو58 به بزرگسالی می‌رسد. عنوان فرانسوی Les Quatre Cents Coups، اشاره به اصطلاحی دارد به معنی «برانگیختن جهنم» و سرشت عصیانگر آنتوآن دوآنل59 را به تصویر می‌کشد، شخصیتی دگرخود که از تجربیات جوانی خود تروفو متاثر است. لئو نقش آنتوآن را در سلسله فیلم‌های متعاقب در طول دو دهه بازی کرد.

تیزر فیلم

۸. مری پاپینز60 (۱۹۶۴، U)

 Julie Andrews as Mary Poppins. Photograph: Collection Christophel/Alamy
Julie Andrews as Mary Poppins. Photograph: Collection Christophel/Alamy

فیلم موزیکال برجسته رابرت استیونسون61، با اقتباس از کتاب پی ال تراورس62 (کسی که در شکاک بودن به فیلم مشهور بود)، به نظر من یکی از ۱۰ فیلم برتر ساخته شده تا کنون است. این فیلم در حالی که نامزد دریافت ۱۳ جایزه بسیار بزرگ اسکار بود، برنده چند جایزه شامل بهترین بازیگر زن برای جولی اندروز63 و بهترین موسیقی متن برای ساخته برادران شرمن64، چیم چیم چری65 شد. اما عظمت اندوه‌آور ترانه «به پرنده‌ها غذا بده66» است که سکانس فوق‌العاده – به لحاظ موسیقیایی، تکنیکی و احساسی – فیلم را می‌سازد.

تیزر فیلم

۹. قوش (۱۹۶۹، PG)

 David Bradley in Ken Loach’s Kes. Photograph: Moviestore/Rex/Shutterstock
David Bradley in Ken Loach’s Kes. Photograph: Moviestore/Rex/Shutterstock

در این شاهکار سینمای واقع‌گرای اجتماعی بریتانیا، رمان بری هاینز67 با اقتباس حیرت‌انگیز کن لوچ بر روی صحنه آمد. دیوید برادلی68، بیلی کاسپر69 کوچک است که هنگامی که پرنده‌ای را پرورش می‌دهد و نگهداری می‌کند آرزوهایش به پرواز در می‌آیند. پرنده‌ای که تبدیل به نزدیکترین همراهش می‌شود. با وجود پایان غم‌انگیز و فراموش‌نشدنی‌اش، دیدن قوش برای هر کس که به قدرت متعالی هنر صادق باور دارد، ضروری است.

تیزر فیلم

۱۰. دوگال و گربه آبی70 (۱۹۷۰/۷۲، U)

 A scene from Dougal and the Blue Cat. Photograph: Ronald Grant
A scene from Dougal and the Blue Cat. Photograph: Ronald Grant

این فیلم بلند که در اصل در فرانسه با عنوان Pollux et le Chat Bleu منتشر شد، اسپین‌آف از چرخ و فلک جادویی71 با صداگذاری اریک تامسون72 و فنلا فلدینگ73 به انگلستان آمد. این دو با یکدیگر استاپ‌موشن عجیب و غریب سرج دانوت74 را تبدیل کردند به باقی‌مانده‌ای درخشان و خارق‌العاده و فراموش‌نشدنی که به جذب نسل‌های جدیدی از طرفداران ادامه می‌دهد. تعجبی ندارد که سازنده بلک میرر75، چارلی بروکر76، آهنگ غمگین فلورانس77 (قطعه‌ای از موسیقی فیلم) را به عنوان یکی از انتخاب هایش در Desert Island Discs برمی‌گزیند.

تیزر فیلم

۱۱. آقای بلاندن شگفت‌انگیز78 (۱۹۷۲، U)

 A scene from Lionel Jeffries’s big-screen adaptation of The Amazing Mr Blunden
A scene from Lionel Jeffries’s big-screen adaptation of The Amazing Mr Blunden

نویسنده و کارگردان لیونل جفریز79 با رمان ارواح80 آنتونیا باربر81 تصویری از اعجاب خالص خلق می‌کند. وقتی که یک خانواده سرایدار عمارتی بی‌صاحب می‌شوند، جادوی سفر در زمان دوستی‌هایی در میان سالیان ایجاد می‌کند. با وجود اینکه جفریز با کارگردانی کودکان راه آهن82 (یکی از به‌یادماندنی‌ترین فیلم‌های کودک بریتانیایی) مشهور شد، این شاهکار حقیقی اوست.

۱۲. خیابان83 (۱۹۷۶، PG)

 A still from Caroline Leaf’s Oscar-nominated short film The Street. Photograph: National Film Board of Canada
A still from Caroline Leaf’s Oscar-nominated short film The Street. Photograph: National Film Board of Canada

فیلم کوتاه – تنها ده‌دقیقه‌ای – نامزد دریافت اسکار کارولین لیف84، که توسط هیئت ملی فیلم کانادا تولید شده است از انیمیشن نقاشی روی شیشه استفاده می‌کند تا داستان مردکای ریشلر85 را (که به موضوع تابوی مرگ توجه میکند) با همدلی و ذکاوت حیات بخشد. در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۳، لیف نکته کلیدی اثر اقتباسیش را «حذف کردن هرچه بیشتر متن و قرار دادن روایت در تصویر» بیان کرد.

تماشای فیلم

۱۳. ای‌تی: موجود فرازمینی86 (۱۹۸۲، U)

 Henry Thomas’s Elliott flies high with his other-worldly friend in ET: The Extra-Terrestrial. Photograph: Everett Collection/Rex
Henry Thomas’s Elliott flies high with his other-worldly friend in ET: The Extra-Terrestrial. Photograph: Everett Collection/Rex

این داستان گریه‌آورِ دوستی پسری کوچک با موجود فضایی سرگردان، با اینکه به لحاظ فنی فیلمی علمی تخیلیست، اما با این وجود روایت شخصی استیون اسپیلبرگ87 را درباره احساس تنهایی و اضطراب در دوران کودکیش به دنبال طلاق والدینش نشان می‌دهد. فیلم‌نامه فوق‌العاده ملیسا متیسن88 و جان ویلیامز89 به فیلم کمک کردند تا ضربه عاطفی شدیدی باشد.

تیزر فیلم

۱۴. همسایه من توتورو90 (۱۹۸۸، U)

 Hayao Miyazaki’s 1988 film My Neighbour Totoro: ‘pan-generational appeal’. Photograph: Photo 12/Alamy
Hayao Miyazaki’s 1988 film My Neighbour Totoro: ‘pan-generational appeal’. Photograph: Photo 12/Alamy

انتخاب کردن از میان انیمیشن‌های بی‌همتای هایائو میازاکی91 برای قرار دادن در این لیست سخت است (پرنسس مونوکه92، شهر اشباح93، قلعه متحرک هاول94 و پانیو95 همگی کلاسیک هستند) اما این تولید استودیو گیبلی96 در سال ۱۹۸۸ درباره دوستی کودکی با ارواح جنگل، جایگاه خاصی در قلب تماشاگران دارد.

تیزر فیلم

۱۵. باغ مخفی97 (۱۹۹۳، U)

 A scene from the film adaptation of Frances Hodgson Burnett’s The Secret Garden. Photograph: Sportsphoto/Alamy
A scene from the film adaptation of Frances Hodgson Burnett’s The Secret Garden. Photograph: Sportsphoto/Alamy

کتاب فرانسس هاجسون برنت98 الهام‌بخش فیلم‌های بسیاری بوده است، از ساخته‌ای در سال ۱۹۱۹ با بازی لیلا لی99 تا نسخه‌ متاخرتر نوشته جک ترون100، فیلم‌نامه‌نویس هری پاتر و کودک طلسم101 شده. اما اقتباس آگنیشکا هولاند102 در سال ۱۹۹۳، نامزد جایزه بفتا نقش مکمل زن103 برای مگی اسمیت104، لذتی خاص است که توسط راجر البرت105 این گونه ستایش شده است «قطعه‌ای زیبا، شاعرانه و اسرار آمیز… مانند وارد شدن به جهانی بسته به مدت کوتاه، جهانی که در آن می‌توان سرنوشت خود را کشف کرد».

تیزر فیلم

۱۶. زنان کوچک106 (۱۹۹۴، U)

 Winona Ryder in Little Women. Photograph: Allstar/Alamy
Winona Ryder in Little Women. Photograph: Allstar/Alamy

اقتباس بسیار جذاب گیلیان آرمسترانگ107 از رمان لوییزا می الکات108 درباره زندگی چهار خواهر مارچ، نامزد دریافت اسکار برای آهنگ‌سازی توماس نیومن109، طراحی لباس کالین اتوود110، و وینونا رایدر111 در نقش جو مارچ112 شد. اولین نسخه اقتباسی رمان در دوره صامت به نمایش درآمد. از این کتاب فیلم‌های اقتباسی بسیاری توسط مشاهیری مانند جورج کوکار113 و مروین لاروی114 ساخته شده، به همراه نسخه جدیدی به نویسندگی و کارگردانی گرتا گرویگ115 که در سال جدید در انگلستان به نمایش در می‌آید.

تیزر فیلم

۱۷. کیریکو و ساحره116 (۱۹۹۸، U)

 A still from Kirikou and the Sorceress
A still from Kirikou and the Sorceress

یوسو اندور117 ساخت موسیقی برای محصول مشترک و بین‌المللی میشل اوکلت118 را بر عهده داشت، افسانه‌ای کارتونی متاثر از داستان عامیانه‌ای از غرب آفریقا درباره پسر جوانی که در مقابل ساحره‌ای که روستایش را تهدید می‌کند، درمی‌آید. BBFC که این فیلم را در رده سنی U قرار داده است، به درستی ذکر کرده است که فیلم شامل «خشونت ملایم، خطر و برهنگی طبیعی» است – که آخرین مورد باعث به وجود آمدن مشکلاتی در برخی مناطق شده است.

تیزر فیلم

۱۸. سوارکار نهنگ119 (۲۰۰۲، PG)

 Keisha Castle-Hughes in Whale Rider. Photograph: Sportsphoto/Alamy
Keisha Castle-Hughes in Whale Rider. Photograph: Sportsphoto/Alamy

کیشا کاستل-هیوز120 در اثر موفق نیکی کارو121 می‌درخشد، اثری بر اساس رمانی به همین اسم از نویسنده مائوری ویتی ایهیمیرا122. دختری جوان برای حق رهبری قبیله‌اش مبارزه می‌کند – نقشی که به طور سنتی برای مردان در نظر گرفته شده است. کاستل-هیوز با نامزدی در اسکار بهترین بازیگر، جوان‌ترین نامزد این بخش در آن زمان شد (رکوردی که بعدا توسط کونزنی والیس123 برای بازیش در جانوران جنوب وحشی124 شکسته شد).

۱۹. مثل بکام کات‌دار بزن125 (۲۰۰۲، ۱۲)

 Parminder Nagra and Keira Knightley in Bend It Like Beckham. Photograph: Allstar/BSKYB/Sportsphoto
Parminder Nagra and Keira Knightley in Bend It Like Beckham. Photograph: Allstar/BSKYB/Sportsphoto

ممکن است اقتباس گاریندر چادا126 در سال ۲۰۰۸ از رمان نوجوان Angus, Thongs and Perfect Snogging نوشته لوییس رنیسون127 برای لیست «فیلم کودک» مناسب‌تر باشد. اما اثر ماندگار او در سال ۲۰۰۲ درباره شکل‌گیری رابطه دوستانه میان دو زن جوان (با نقش آفرینی پارمیندر ناگرا128 و کیرا نایتلی129) در زمین فوتبال به نظر امروزه مناسب‌تر از زمانی است که فیلم اولین‌بار بیرون آمد. مثل بکام کات‌دار بزن، موفق در میان تماشاگران و منتقدان، صحنه‌ای موزیکال ایجاد کرده و برای تماشاگران الهام‌بخش است.

تیزر فیلم

۲۰. غار سگ زرد130 (۲۰۰۵، U)

 A scene from The Cave of the Yellow Dog. Photograph: Everett Collection/Alamy
A scene from The Cave of the Yellow Dog. Photograph: Everett Collection/Alamy

بیمبسورن داوا131 کارگردان داستان شتر گریان132، برای این ترکیب واقعیت و وهم به زادگاه مغولی خویش بازگشت. فیلم بر روی یک خانواده از عشایر سخت‌کوش تمرکز می‌کند که چرخه زندگی و کاریشان توسط ضرباهنگ فصل‌ها تعریف می‌شود. پنیر درست‌کردن، خالی‌کردن خیمه یا بازی با پهن خشک‌شده (کاری جالب برای بچه‌ها)، بچولونزها133 به ما یادآوری می‌کنند، هرچند پیش پا افتاده به نظر برسد، لذت حقیقی زندگی در چیزهای ساده نهفته است. فیلمی دوست‌داشتنی با قدرت جذب آموزش و سرگرم کردن.

درباره فیلم

۲۱. مثل ستاره‌ها روی زمین134 (۲۰۰۷، PG)

 A scene from Aamir Khan’s Taare Zameen Par. Photograph: Taare Zameen Par
A scene from Aamir Khan’s Taare Zameen Par. Photograph: Taare Zameen Par

این درام بسیار مشهور هندی با عنوان اصلی Taare Zameen Par با تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیرخان، مواجهه ایشان کوچک (دارشیل سفری135) با چالش‌های آموزشی را دنبال می‌کند. مثل ستاره‌ها روی زمین، نماینده هند برای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان سال اسکار درسال ۲۰۰۹، توسط دیزنی به صورت DVD منتشر شد، که باعث شد مورد توجه مخاطبان بین‌المللی قرار بگیرد.

تیزر فیلم

۲۲. وجده136 (۲۰۱۲، PG)

 Waad Mohammed as the eponymous heroine Wadjda. Photograph: Collection Christophel/Alamy
Waad Mohammed as the eponymous heroine Wadjda. Photograph: Collection Christophel/Alamy

وعد محمد137 به عنوان دختر صاحب‌مقام سعودی که به امید زیاد کردن سرمایه موردنیاز برای خرید دوچرخه خواستنی‌اش در مسابقه حفظ قرآن شرکت می‌کند، محشر است. این فیلم نامزد بفتا، به نویسندگی و کارگردانی فیلم‌ساز سعودی، حیفا المنصور138، معجزه‌ای کوچک است – فیلمی که تمام نقش‌ها و کلیشه‌ها را به چالش می‌کشد، با تاثیری سبک که برای همگان قابل فهم است.

تیزر فیلم

۲۳. ملکه کاتوه139 (۲۰۱۶، PG)

 Madina Nalwanga in Mira Nair’s Queen of Katwe. Photograph: Moviestore Collection/Alamy
Madina Nalwanga in Mira Nair’s Queen of Katwe. Photograph: Moviestore Collection/Alamy

این فیلم انگیزه‌بخش و برگرفته از داستان واقعی زندگی فیونا موتسی140، زن جوان زاغه‌نشین در اوگاندا را دنبال می‌کند که زندگی‌اش بخاطر استعداد در شطرنج، تغییر می‌کند. مدینه نالونگا141، دیوید اویلوو142 و لوپیتا نیونگو143 گروه بازیگری بسیار جذابی شکلی می‌دهند که به وسیله آن، کارهای میرا ناییرِ144 کارگردان مخاطبان را شگفت زده می‌کند.

تیزر فیلم

۲۴. لاک‌پشت قرمز145 (۲۰۱۶، PG)

 A still from the 2016 French-Japanese animated film The Red Turtle. Photograph: Alamy
A still from the 2016 French-Japanese animated film The Red Turtle. Photograph: Alamy

انیماتور آلمانی‌الاصل ساکن بریتانیا، مایکل دودوک دی ویت146، این فیلم محصول مشترک ژاپن-فرانسه-بلژیک – اولین محصول استودیو گیبلی را کارگردانی کرده است. داستان اندوه‌بار و صامت مردی کشتی‌شکسته در جزیره‌ای متروک. این فیلم دارای سادگی تحسین‌برانگیزی است که مولفه‌های پیچیده‌اش را یکپارچه و تبدیل به صدایی منفرد و جهانی می‌کند. لاک‌پشت قرمز از آهنگسازی فوق‌العاده پرمعنا، عمیق و تکان‌دهنده لارنت پرز دل‌مار147 بهره می‌برد که حتی گویاتر از کلمات هستند.

تیزر فیلم

۲۵. نان‌آور148 (۲۰۱۷، ۱۲A)

 A still from The Breadwinner
A still from The Breadwinner

داستان انیمیشنی زیبای نورا تومی149، برگرفته از رمان نوجوانان دوست‌داشتنی دبورا الیس150 و درباره شجاعت/شهامت دوران جوانی در افغانستان دوره طالبان است. این فیلم مانند ستاره ایرانی‌فرانسوی پرسپولیس، دارای نوعی روحیه مبارزه‌جو فمینیستی است. پس از دستگیر شدن پدرش، پروانه جوان مجبور می‌شود برای تامین معاش خانواده لباس پسرانه بپوشد. این محصول مشترک و درخشان ایرلندی-کانادایی-لوکزامبورگی، تولید کارتون سالون در کلیکنی است، همان نوابغ تهیه‌کننده راز کیلز151 و ترانه دریا152.

تیزر فیلم

منبع: گاردین

  1. Mark Kermode
  2. That’ll Be the Day
  3. David Essex
  4. Ringo Starr
  5. Straw Dogs
  6. Sam Peckinpah
  7. Blazing Saddles
  8. American Graffiti
  9. Conquest of the Planet of the Apes
  10. Kes
  11. Ken Loach
  12. 2001: A Space Odyssey
  13. Stanley Kubrick
  14. Solaris
  15. Andrei Tarkovsky
  16. Plaza Suite
  17. Arthur Hiller
  18. Alphaville
  19. Jean-Luc Godard
  20. Patton
  21. Franklin J Schaffner
  22. The Castle of Fu Manchu
  23. Jess Franco
  24. Airport
  25. The Towering Inferno
  26. British Board of Film Classification
  27. The Kid
  28. Jackie Coogan
  29. Charlie Chaplin
  30. The Adventures of Prince Achmed
  31. Lotte Reiniger
  32. One Thousand and One Nights
  33. Snow White and the Seven Dwarfs
  34. The Sword in the Stone
  35. Harry Potter and the Deathly Hallows
  36. Disney
  37. The Wizard of Oz
  38. Metro Goldwyn Mayer
  39. L Frank Baum
  40. Shirley Temple
  41. Judy Garland
  42. Over the Rainbow
  43. Arlen
  44. Harburg
  45. Kansas
  46. Pather Panchali
  47. Satyajit Ray
  48. Cannes film festival
  49. Bibhutibhushan Bandyopadhyay
  50. Subir Banerjee
  51. Aparajito
  52. Apur Sansar
  53. Apu
  54. The Red Balloon
  55. Albert Lamorisse
  56. The 400 Blows
  57. Jean-Pierre Léaud
  58. François Truffaut
  59. Antoine Doinel
  60. Mary Poppins
  61. Robert Stevenson
  62. PL Travers
  63. Julie Andrews
  64. the Sherman brothers
  65. Chim Chim Cher-ee
  66. Feed the Birds
  67. Barry Hines
  68. David “Dai” Bradley
  69. Billy Caspar
  70. Dougal and the Blue Cat
  71. The Magic Roundabout
  72. Eric Thompson
  73. Fenella Fielding
  74. Serge Danot
  75. Black Mirror
  76. Charlie Brooker
  77. Florence’s Sad Song
  78. The Amazing Mr Blunden
  79. Lionel Jeffries
  80. Ghosts
  81. Antonia Barber
  82. The Railway Children
  83. The Street
  84. Caroline Leaf
  85. Mordecai Richler
  86. ET: The Extra-Terrestrial
  87. Steven Spielberg
  88. Melissa Mathison
  89. John Williams
  90. My Neighbour Totoro
  91. Hayao Miyazaki
  92. Princess Mononoke
  93. Spirited Away
  94. Howl’s Moving Castle
  95. Ponyo
  96. Studio Ghibli
  97. The Secret Garden
  98. Frances Hodgson Burnett
  99. Lila Lee
  100. Jack Thorne
  101. Harry Potter and the Cursed Child
  102. Agnieszka Holland
  103. actress Bafta nomination
  104. Maggie Smith
  105. Roger Ebert
  106. Little Women
  107. Gillian Armstrong
  108. Louisa May Alcott
  109. Thomas Newman
  110. Colleen Atwood
  111. Winona Ryder
  112. Jo March
  113. George Cukor
  114. Mervyn LeRoy
  115. Greta Gerwig
  116. Kirikou and the Sorceress
  117. Youssou N’Dour
  118. Michel Ocelot
  119. Whale Rider
  120. Keisha Castle-Hughes
  121. Niki Caro
  122. Witi Ihimaera
  123. Quvenzhané Wallis
  124. Beasts of the Southern Wild
  125. Bend It Like Beckham
  126. Gurinder Chadha
  127. Louise Rennison
  128. Parminder Nagra
  129. Keira Knightley
  130. The Cave of the Yellow Dog
  131. Byambasuren Davaa
  132. The Story of the Weeping Camel
  133. Batchuluuns
  134. Like Stars on Earth
  135. Darsheel Safary
  136. Wadjda
  137. Waad Mohammed
  138. Haifaa al-Mansour
  139. Queen of Katwe
  140. Phiona Mutesi
  141. Madina Nalwanga
  142. David Oyelowo
  143. Lupita Nyong’o
  144. Mira Nair
  145. The Red Turtle
  146. Michaël Dudok de Wit
  147. Laurent Perez del Mar
  148. The Breadwinner
  149. Nora Twomey
  150. Deborah Ellis
  151. The Secret of Kells
  152. Song of the Sea

5 نظرات

  1. سلام
    خیلی ممنونم. به سختی میشه چنین لیست و پیشنهاداتی رو به فارسی پیدا کرد. لیستهای موجود عموما براساس میزان فروش و محبوبیت فیلمهاست و نه سازنده و تاثیرگذار بودن اونها. لطفا باز هم چنین لیستهایی رو که پیشنهاد متخصصین و خیرخواهان بچه هاست منتشر کنید

  2. معرفی فیلم برای کودک و نوجوان ایده بسیار خوب و کاربردی است.ای کاش لینک‌های دسترسی به دوبله فارسی هم اگر موجود هست،می‌گذاشتید.سپاس

  3. سلام و ممنون از معرفی. با این حال باز هم جای ترتیب سنی برا معرف این فیلمها خالی ست. مثلا همساته من توتورو را میشود همراه بچه ۵ ساله تماشا کرد اما برای دیدن وجده شاید حداقل سن ۱۰-۱۲ سال را در نظر بگیریم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید