ایده‌هایی برای گرامی‌داشت روز جهانی زن

مناسب برای پایه‌ی هشتم و بالاتر

شعار امسال روز جهانی زن:
به‌چالش‌کشیدن را انتخاب کنیم!

۸ مارس فرصت مناسبی برای بزرگداشت دستاوردهای زنان در جامعه است. اهمیت این روز به دلیل نقشی است که در آگاهی‌بخشی درباره‌ی برابری جنسیتی بازی می‌کند. راه‌های زیادی برای تشویق بچه‌ها به توجه به برابری جنسیتی وجود دارد. این روز را باید فرصتی برای فعالیت‌های مشارکتی، مفرح و آگاه‌کننده برای دانش‌آموزان در نظر گرفت. پیشنهاد ما برای فعالیت‌های کلاسی روز جهانی زن این‌ها هستند:

کلیشه‌های جنسیتی

کلیشه‌های جنسیتی را به چالش بکشید. از عکس‌ها و ویدیوهایی که در آن کلیشه‌های جنسیتی به شکل برعکس ارائه شده‌اند استفاده کنید تا باب مکالمه درباره‌ی این موضوع را در کلاس باز کنید.

انتخاب الگو

از دانش‌آموزان بخواهید یک الگوی زن را انتخاب و در کلاس معرفی کنند. این زن می‌تواند مادر آنها، مریم میرزاخانی یا طاهره قره‌العین یا هر زن دیگری که می‌خواهند باشد. از آنها بخواهید برای بقیه در کلاس توضیح دهند که چرا این زن مشخص را به عنوان الگو انتخاب کرده‌اند.

نقش زنان در انقلاب مشروطه

نقش زنان در انقلاب مشروطه را بررسی کنید. می‌توانید گوشه‌هایی از نامه‌های زنان برای جراید مشروطه‌خواه را به کلاس بیاورید و درباره خواسته‌های زنان در آن زمان صحبت کنید.

بررسی مشکلات برابری جنسیتی

درباره مشکلاتی که بر سر برابری جنسیتی وجود دارد صحبت کنید. از دانش‌آموزان بخواهید تصور کنند یک دنیای برابر چه جور جایی است و از نظر آن‌ها برای رسیدن به آن چه مشکلاتی وجود دارد؟ می‌توانید در زمینه‌های شغلی، تحصیلی، ورزش و تفریح و … برای آن‌ها مثال‌هایی بزنید.

زنان تاثیرگذار

از دانش‌آموزان بخواهید لیستی از زنان مهم و تاثیرگذار در جامعه‌ی محلی یا شهرشان تهیه کنند و درباره‌ی آن‌ها به بقیه توضیح بدهند.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید