معلولیت در آموزش چیست؟

به همراه اینفوگرافی

منتشر شده در سایت دستادست – بر اساس داده­‌های گزارش سالیانه واحد آموزش ایالات متحده آمریکا به کنگره در خصوص اجرای قانون آموزش افراد دارای معلولیت، ۶۳% از دانش‌­آموزان دارای معلولیت دست کم ۸۰% از روزهایشان را در مدرسه در مجموعه­‌ای جمعی در کنار دیگر دانش‌­آموزان می­‌گذرانند. این میزان بهبودی عظیم طی یک دهه گذشته است درحالی­ که دانش‌­آموزان دارای معلولیت پیش­تر اغلب از هم­سن‌­هایشان جدا می‌­شدند. اما همچنان می‌­توانیم آن را بهتر کنیم. حرکت به سوی یک نظام آموزشی برابرتر و شمول­گرایانه­‌تر به بررسی جامعی از دیدگاه‌­ها، اعمال و ساختارهای موجودمان نیاز دارد تا تضمین نماید که این کار به صورت موفقیت آمیزی انجام شده است. آموزش دانش­‌آموزان دارای معلولیت در کلاس‌­های درسی عمومی به ملاحظاتی خاص و همچنین به بازبینی آنچه تدریس می‌کنیم، نیاز دارد. این کار نیازمند آن است که ما موانع یادگیری را برداریم و حمایت­‌های مناسبی برای دانش‌­آموزان و تدریس‌کنندگان هر دو فراهم کنیم. تحقیقات نشان داده‌­اند که دانش­‌آموزان دچار معلولیت وقتی در کلاس‌­هایی در کنار دیگر دانش‌­آموزان تحصیل می­‌کنند بسیار موفق­تر هستند و اینکه دانش‌­آموزان با استعدادتر از حضور در کنار همکلاسی­‌های دارای معلولیت که آموزش‌­های خاصی را دریافت می­‌کنند، تأثیرات منفی­‌ای نمی­‌گیرند. در واقع، مطالعات نشان می‌­دهند که حتی پیشرفته‌­ترین دانش‌­آموزان هم از حضور در چنین کلاس­‌هایی سود می‌­برند.

تعجب‌­آور نیست که مخالفانی سرسخت برای کلاس‌­های شمول­گرا که در آنها افراد دارای معلولیت در کنار دیگر دانش‌­آموزان تحصیل می‌­کنند، وجود دارد. برخی از مخالفت‌ها توسط خانواده دانش‌­آموزان دارای معلولیت انجام می‌­شود زیرا آنها از بابت رفاه کودکان­شان نگران هستند. اما اغلب این مخالفت‌­ها توسط والدینی انجام می‌شود که برای کودکان قوی و بااستعداد خود نگرانند که نتوانند در این شرایط برتری خود را حفظ کنند و رشد دهند و بیشتر ناشی از ترس از دیدگاه‌­های ableist در مورد معلولیت است.

«ableism» به عنوان تبعیضی (اغلب از سوی افرادی با نیت خوب) علیه افراد دارای معلولیت تعریف می­‌شود، فارغ از اینکه معلولیت فیزیکی یا ذهنی یا احساسی و غیره است. دیدگاه­‌های ableist اغلب به معلولیت به عنوان ضعف، فقدان توانایی، چیزی که باید از آن شرمنده بود، یا درماندگی نگاه می‌کنند.­

درحالی­ که برخی افراد دارای معلولیت از هم­سن­‌هایشان و اعضای اجتماع می­‌خواهند که آنها را فراتر از معلولیت­شان ببینند تا دریابند که آنها بیرون از این برچسب­‌ها چه کسانی هستند، برخی دیگر از آنها معتقدند که معلولیت­شان کمک می‌­کند آنها خود را برای دیگران تعریف کنند و کمک می‌­کند که آنها برای درک بهتر خودشان تقویت و توانمند شوند. نینا جی. که یک کمدین و عضو فعال اجتماع افراد دارای معلولیت است می­‌گوید: «معلولیت یک اجتماع و قدرت است. معلولیت الزاما واژه بدی نیست.»

دیدگاه‌­های «albeist» اغلب با احساسات ضدشمول­گرایانه یا طردگرا مرتبط می­‌شوند. ما امیدواریم که از طریق اینفوگرافیکی که در پایین آمده است، ارتباط معلولیت و شمول­گرایی در آموزش را روشن کنیم تا به ما کمک کند قدمی به شمول­گرایی کامل در آموزش نزدیک شویم زیرا همه دانش‌­آموزان حق دارند از فرصت حمایت شدن و به چالش کشیده شدن بهره‌­مند شوند درحالی­ که روابط معناداری با هم­سن‌­هایشان دارند و در حال ساخت اجتماع هستند.

معلولیت در آموزش ۱معلولیت در آموزش ۲

نویسنده: کیتی نواک، مترجم: زهره سروش‌فر
منیع سایت  دستادست به نقل از «مرکز مشاوره آموزشی نواک»

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید