مرز و هویت

طرح درس

مناسب برای پایه‌های هفتم، هشتم و نهم

کلمه «مرز» برای ما خیلی آشناست. اغلب در مورد کشورها شنیده‌ایم اما مرز فقط به یک خط فرضی خلاصه نمی شود. مرز ده‌ها و شاید صدها مفهوم دیگر را همراه خود در ذهن ما دارد. شاید اینطور به نظر برسد که برای اداره بهتر امور، زمین را با خطوط فرضی تقسیم می‌کنیم. اما به شکل عجیبی مالک زمین می‌شویم. مالکیتی که معلوم نیست از کجا با خود آورده‌ایم. در استفاده‌ تمام و کمال از منابع این زمین خود را به حق می‌دانیم و برای کسب قدرت بیشتر، سهم بیشتری از این زمین می‌خواهیم. از پس غرور این مالکیت، مالک انسان و مفاهیم انسانی می‌شویم و در نهایت دیواری فرضی میان انسان‌ها می‌کشیم. غافل از اینکه زمین هم مثل هوا و اکسیژن برای همه‌ی انسان‌هاست؛ هیچ کس حق بیشتری در برخورداری از آن نسبت به دیگران ندارد.

در این طرح درس می‌خواهیم با انجام چند فعالیت کوتاه دانش‌آموزان را بیشتر با کژکارکردهای (کارکردهای منفی) مرزهای جغرافیایی آشنا کنیم. به آن‌ها بیاموزیم که با نگاهی انتقادی به این خطوط فرضی ساخته‌ انسان و تأثیرات آن بر هویت و روابط انسان‌ها بنگرند. بدانند که این مفاهیم چه تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و تحقیرهایی را به بسیاری از انسان‌ها تحمیل می‌کند و زمینه‌ قدرتمندتر شدن صاحبان قدرت را فراهم کرده است.

ای دریافت طرح درس «مرز و هویت» کلیک کنید.

 


لطفاً در انتشار این مطلب ما را همراهی کنید. شما می‌توانید لینک مطلب و یا فایل پیوست را برای معلم‌ها و تسهیلگرانی که می‌شناسید بفرستید.

 

ما در مدرسه بازتاب، مشتاق شنیدن نظرات و بازخوردهای شما هستیم. لطفاً انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید. پیشاپیش از شما ممنونیم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید