درباره کتاب «جنگل برای همه»

داستان و تصویر: نازنین عباسی
طراح و سازنده اریگامی: علیرضا علاءالدینی
انتشارات طوطی

کتاب با ورود یک آدم به جنگلی که حیوانات در آن زندگی می‌کنند شروع می‌شود. با ورود آدم و سکونتش در جنگل، روند تخریب جنگل آغاز می‌شود. آدم شروع به ساخت خانه برای خود می‌کند و در حین این کار، زیستگاه حیوانات جنگل در معرض تخریب و نابودی قرار می‌گیرد.

مطرح‌کردن موضوعی محیط زیستی و جلب توجه بچه‌ها به مساله تخریب پوشش گیاهی و عواقب آن، یکی از مواردی است که این کتاب را در لیست کتاب‌های پیشنهادی برای کودکان قرار می‌دهد.

این کتاب از معدود کتاب‌های تصویری تالیفی و برنده شش نشان لاک‌پشت پرنده است. تصویری بودن کتاب، آن را تقریبا برای هر سنی مناسب می‌کند. از خردسالان تا کودکان دبستانی می‌توانند مخاطب این موضوع قرار گرفته و هر گروه سنی، برداشت خود را از کتاب داشته باشد.

ویژگی برجسته دیگر کتاب استفاده از اوریگامی در تصویرسازی کتاب و ایجاد یک تصویرسازی سه‌بعدی است. این موضوع فرصت خوبی برای معرفی هنر اوریگامی به بچه‌ها فراهم می‌کند. بچه‌ها حین خواندن یک کتاب تصویری که توجهی دو چندان به تصاویر دارد، با فیگورهایی از حیوانات مواجه خواهند شد که احتمالا برایشان جلوه‌ای تازه خواهد داشت. ساختن اوریگامی حیوانات حین خواندن کتاب، یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند خواندن کتاب را لذت‌بخش‌تر کرده و تمرکز و توجه بچه‌ها به کتاب‌خوانی را بالا برد.

در انتهای کتاب توضیح کوتاهی در مورد اوریگامی و تصاویری از مراحل ساخت تصاویر کتاب موجود است. این تصاویر و صحنه عکاسی‌شده برای بچه‌ها الهام‌بخش خواهد بود. بچه‌ها می‌توانند بعد از ساخت حیوانات، اوریگامی آن‌ها را در فضاهای متفاوتی قرار دهند، قصه‌های جدیدی بسازند و قصه‌های خودشان را روایت کنند. می‌توان با توجه به سن و میزان علاقه بچه‌ها این فعالیت‌ها را شاخ و برگ داد. مثلا بچه‌ها می‌توانند از صحنه‌های مختلف قصه‌هایی که خودشان ساخته و پرداخته‌اند عکاسی کنند و کتاب قصه تصویری خودشان را بسازند.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید