پرورش مهارت­‌هایی ارزشمند در مدارس متوسطه

چگونه به دانش‌آموزان مقطع متوسطه کمک کنیم تا مهارت­‌های اساسی آموزش از راه دور را در سال تحصیلی پیش رو، در خود ارتقا دهند؟

مترجم راضیه‌سادات ساطع – بسیاری از دانش­‌آموزان دوره متوسطه، بر مهارت خود تنظیمی که برای آموختن از راه دور مورد نیاز است، مسلط نیستند. اما این استراتژی­‌های ساده می­‌تواند به آن‌ها کمک کند. جودی پاسانیسی نویسنده و مدیر مدرسه میدل-وب می‌نویسد: «دانش‌آموزان در این سال تحصیلی هنوز در پی پیداکردن راه و روشی برای کنارآمدن با آموزش از راه دور هستند و مجموعه‌ای از مهارت­‌ها را برای این کار نیاز دارند.»

بدون نظم و برنامه عادی کلاس‌های فیزیکی(حضوری) – سیستم منظم خارجی که به بچه‌ها در این سن اجازه می‌دهد از طریق دیدن هم‌سن و سال و معلمان یاد بگیرند – بچه‌های دوره متوسطه برای گسترش مهارت‌های خود تنظیمی در راستای موفقیت‌های جسمانی، مادی و عاطفی به کمک نیاز دارند. حتی بزرگسالان هم وقتی در خانه کار می­‌کنند برای تمرکز و جلوگیری از حواس‌پرتی و تغییر زمان‌بندی برنامه­‌ها به تلاش زیادی نیاز دارند. با این حال پاسانیسی می­‌نویسد: «ما از نوجوانان انتظار داریم بدون داشتن مهارت­‌های زندگی (مثل خودآگاهی که با گذشت زمان شکل می‌گیرد) و هم­چنین بدون پیشرفت کامل لوب پیشانی در مغز (محتوای شخصیتی، چاره‌یابی، هیجانات، تمرکز، داوری، سخن‌گفتن و حرکات ارادی از کارکردهای این نقطه از مغز هستند) که به ما بزرگسالان نیز کمک می‌کند تا تمرکز را در خود تقویت کنیم، روش‌های مشابه را اجرا کنند.»

بر اساس مشاهدات و بازخوردهایی که در بهار گذشته و در طول ماه­‌ها آموزش از راه دور به تدریج به وسیله معلمان در مدرسه پاسانیسی به‌دست آمد و هم­چنین بررسی مهارت­‌هایی که ممکن است دانش‌آموزان دوره متوسطه در طول آموزش از راه دور با آن دست و پنجه نرم کنند، پیشنهاداتی برای کمک به معلمان اراِیه می­‌دهد:

پرورش مهارت­‌هایی ارزشمند در مدارس متوسطه

آگاهی از زمان را آموزش دهید
آگاهی از گذر زمان مخصوصا بدون کمک زنگ‌های زمان‌بندی‌شده یا دیدن شلوغ‌بازی هم‌سن و سالان در کلاس، یادگیری در خانه را برای بچه‌ها در این شرایط دشوار می­‌کند. پاسانیسی توصیه می­‌کند باید به گونه­‌ای به دانش‌آموزان کمک کرد تا برای خودشان به وسیله استفاده از تقویم­‌های دیجیتال و برنامه­‌های چاپ شده و تنظیم هشدارها برای شروع کلاس، یک نوع هوشیاری ازگذر زمان بسازند.

برای پایبند بودن به این استراتژی‌ها او می‌نویسد که این مهم است که «دانش‌آموزان پیش‌برنده فرآیند باشند.». اغلب معلمان می‌توانند دانش‌آموزان را با دادن یک شاخص زمانی در درونی‌سازی یک احساس از زمان کمک کنند.
مثلا وقتی می­‌گویید «در ۵ دقیقه انجام می‌دهیم» به دانش‌آموزان ۵ دقیقه زمان دهید (نه بیشتر، نه کمتر).

دانش‌آموزان را به اجتناب از حواس پرتی تشویق کنید
در طول قرنطینه به خاطر این بیماری همه‌گیر، تکنولوژی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا معاشرت اجتماعی داشته باشند. اما اغلب می‌تواند باعث حواس‌پرتی هم در طول کلاس شود. پاسانیسی می‌نویسد: «در این سن بچه‌ها مهارت­‌های خودتنظیمی برای کنترل تمرکز و جلوگیری از حواس‌پرتی را ندارند و اغلب آن‌ها احساس حبابی و متورم از توانایی خود در عملکرد چندتکلیفی به معرض نمایش می‌گذارند (مانند خیلی از بزرگسالان)». معلمان باید محتوای جذابی را ایجاد کنند که نیاز به مشارکت فعال دارد و آن‌ها را به سوی کارهایی که قرار است انجام دهند سوق دهد؛ اما تصدیق هم می­‌کند که این­‌ها برای بعضی از دانش‌آموزان کافی نیست.

معلم­‌ها می­‌توانند برای کمک به بچه­‌ها در درک چگونگی یادگیری آن‌ها تحت عملکرد چندتکلیفی، پژوهشی را که تاثیر تمرکز پراکنده بر یادگیری را بررسی می­‌کند، با آن‌ها به اشتراک بگذارند. پاسانیسی پیشنهاد می­‌کند «سعی کنید یک درس مشخص(پایه) را برای بچه‌ها تنظیم کنید که در آن زمان واکنش یا میزان ماندگاری خود هنگام عملکرد چندتکلیفی و غیر چندتکلیفی را اندازه‌گیری کنند. هنگامی که دانش‌آموزان خودشان این موارد را کشف می‌کنند، به احتمال زیاد به درخواست­ توجه، پاسخ مثبت می­‌دهند.»

دانش‌آموزان را به ساختن ارتباطات ترغیب کنید
برای برخی از بچه‌ها آموزش از راه دور سبب خلوت‌گزینی و فرورفتن به درون خودشان می‌شود. عواملی مانند قرنطینه، مشکلات در خانه یا اضطراب بیماری همه‌گیر ارتباط برقرار کردن و دستیابی به کمک را دشوار می­‌کند. پاسانیسی می­‌نویسد: «به هر حال برای آن دسته از دانش‌آموزان که به نظر می‌رسد از شکاف­‌ها رها خواهند شد، ما (در طول آموزش از راه دور در بهار) شروع به نگه‌داشتن زبانه‌های بسیار نزدیک بر آن‌ها از طریق ارتباطات یک به یک کردیم.»

مدرسه او یک «سیستم نظارت بر داده» را اجرا کرده­ است و هم­چنین لیستی از بچه‌هایی را که نیاز به ملاقات یک به یک با بزرگسالان مورد اعتماد یا بازبینی‌های منظم دیگر دارند کنار گذاشته است. چندین مرحله دیگر نیز وجود دارد که مدارس یا معلمان به طور جداگانه و منفرد می‌توانند دانش‌آموزان را به ارتباط با معلمان دیگر یا هم‌سن و سالانشان تشویق کنند که این موضوع می‌تواند به بهبود تعامل علمی منجر شود.

برای مثال برنامه­‌ریزی کار برای زوج­‌ها و گروه­‌های کوچک می­‌تواند به دانش­‌آموزان کمک کند تا در تنظیماتی کم‌فشار به صورت آنلاین در تعامل باشند.

به بچه‌ها کمک کنید تا منظم شوند
تعقیب امور مدرسه به ویژه برای بچه‌های در این سن و سال می‌تواند سخت باشد و بدون نظارت شخصی معلم، حتی برای بچه‌هایی که کشمکش‌ عادی هم با سازماندهی ندارند می‌تواند اوقات سختی را رقم بزند. پاسانیسی می‌نویسد: «اگر ممکن است از دانش‌آموزانتان بخواهید فضای یادگیری برای خود در خانه ایجاد کنند تا از محدودیت‌ها و توانایی­‌ها در موقعیت زندگی منحصر به فرد خودشان، احساسی مشابه مدرسه کسب کنند.

همچنین آموزش سازماندهی فناوری به کودکان نیز مهم است. ممکن است بعضی کمک آموزشی نیاز داشته باشند که چگونه یک پوشه در گوگل درایو ایجاد کنند یا چطور رنگ‌آمیزی کنند. به دانش‌آموزانتان کمک کنید تا سیستمی برای سازماندهی ایده‌پردازی­‌هایشان ایجاد کنند که برای یادگیری­شان مفید است و سپس بررسی کنید که سیستم طراحی­ شده برای آن‌ها چطور کار می‌کند.

خود انگیزشی دانش آموزان را تقویت کنید
ساختار مدرسه حضوری و لذت معاشرت با همسالان، انگیزه‌های بیرونی برای یادگیری را فراهم می‌آورد و بدون این‌ها با انگیزه‌ماندن می‌تواند دشوار باشد. پاسانیسی پیشنهاد می­‌دهد: «معلمان می­‌توانند به وسیله ارتباط میان آنچه که دانش­‌آموزان در حال حاضر می­‌آموزند، آنچه در جهان می­‌گذرد، آنچه آن‌ها در خانه تجربه می­‌کنند و اینکه چطور می­‌توانند تغییر ایجاد کنند، اتصال برقرار کنند.»

او خاطرنشان کرد این موضوع به همان اندازه مهم است که گویی در مدرسه با فراهم‌کردن درس­‌هایی که به همکاری و ساختن ارتباطات نیاز دارند، دلایلی برای اعتماد به دیگران برای یادگیری ایجاد کنیم.

فرصت هایی برای دفاع از خود (برای دانش آموزانتان) ایجاد کنید
برای بسیاری از دانش‌آموزان خودحمایتی سخت است و صدالبته در طول آموزش آنلاین سخت‌تر. پاسانیسی پیشنهاد می‌دهد: «موقعیتی برای خود حمایتی ایجاد کنید.» برای مثال او به بچه‌ها اجازه می­‌دهد زمان و فضا برای پرسیدن سوال‌هایشان داده شود و اطمینان حاصل شود که «انصاف و برابری در صداهایی که شنیده می‌شوند رعایت می‌شود.»
برای دانش‌آموزان مثال از زمان­‌هایی بزنید که تلاش می‌کردید و کمک می‌خواستید و نظرسنجی از آنان را زیر نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که بازخورد مورد نیاز خود را دریافت می­‌کنید. پاسانیسی نتیجه‌گیری می‌کند: «ما می‌توانیم در مورد بهبود یادگیری از راه دور با گوش‌دادن به بچه‌های خود از هر طریق، چیزهای بیشتری کشف کنیم.»

منبع: سایت اجوتوپیا

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید