معرفی کتاب «این کتاب پر از اشتباه است»

به همراه دو پیشنهاد مرتبط با کتاب برای معلم‌های ابتدایی

نویسنده: کورینا لویکن
مترجم: شبنم حیدری‌پور
انتشارات پرتقال

تصویر، رُکن جدانشدنی داستان‌های کودکان است. فعالیت‌های زیادی در همراه‌کردن قصه و نقاشی برای کودکان طراحی شده است. یکی از آن‌ها «گفتن قصه» و «تشویق کودکان به تصویرسازی قصه خوانده شده» است. در مطلب «داستان‌های حیوانات کاغذی» می‌توانید یک نمونه از این فعالیت‌ها را مشاهده کنید.

می‌توان این روند را وارونه کرد و از تصویر – این رکن جدانشدنی داستان کودکان – در پیشبرد قصه‌ها استفاده کرد. کتا‌ب‌هایی هستند که در آن‌ها تصویر پیش‌برنده‌ی قصه است یا حداقل همگام با قصه پیش می‌رود و ساخته می‌شود، نه فقط بر مبنای آن. این کتاب‌ها می‌توانند ارتباط بین قصه و تصویر را تسهیل کنند و به کودکان امکانی برای تخیل، چه در قصه نوشتن و چه در کشیدن نقاشی، بدهند.این کتاب پر از اشتباه است

«این کتاب پر از اشتباه است» به نویسندگی کورینا لونکن و با ترجمه شبنم حیدری‌پور یکی از این کتاب‌هاست. کتابی که با یک اشتباه در نقاشی شروع می‌شود. حالا با این اشتباه چه کنیم؟ هر تلاشی که برای برطرف کردن این اشتباه یا بهتر کردن نقاشی می‌شود، قصه را یک گام جلو می‌برد. در حقیقت قصه چیزی نیست جز روند پیشرفت همین نقاشی که نهایتا بسیار پر و بال گرفته و شگفت‌انگیز و الهام‌بخش می‌شود.

قصه در مورد مسیر است. ایده کلی در مورد نقاشی‌ای که قرار است کشیده شود وجود ندارد. اشتباهات و تصادفات نقاشی را پیش می‌برد. نمی‌دانیم طرح اولیه نهایتا به چه تبدیل خواهد شد و فرقی نمی‌کند که یک خط‌خوردگی را به چه چیزی تبدیل می‌کنیم. هدف تشویق بچه‌ها به ناامید نشدن و دست از کار نکشیدن است. هیچ چیز غلطی وجود ندارد. هر اشتباه امکان جدیدی برای ادامه راه است و هر مقصد خود یک شروع تازه است.

می‌توان برای این کتاب فعالیت‌های گروهی یا فردی زیادی طراحی کرد و آن‌ها را با خواندن کتاب همراه کرد:

۱. بچه‌ها می‌توانند به صورت مشارکتی یک نقاشی را شروع کنند، به نوبت خطوط تصادفی یا طرحی به آن اضافه کنند و در هر مرحله در مورد خطوط و طرح‌هایی که اضافه می‌کنند صحبت کنند؛ در نهایت طرح احتمالی یک قصه یا روایت را پیش ببرند.

۲. می‌توان چنین فعالیتی را در گروه‌های مجزا پیش برد. چند بچه به‌طور جداگانه با یک طرح مشابه (طرحی ساده متشکل از اشکال هندسی پایه یا چند خط و نقطه) شروع می‌کنند، مرحله به مرحله به آن چیزهایی اضافه می‌کنند و در مورد آن صحبت می‌کنند. در نهایت وقتی طرح/روایت همه پایان یافت، طرح ساخته شده به نمایش درآمده و قصه آن روایت می‌شود. مسیر متفاوتی که هرکس در پیش بردن نقاشی‌ یا قصه‌اش پیش گرفته و نتیجه نهایی آن برای بچه‌ها جالب خواهد بود و دیدن این تفاوت‌ها الهام‌بخش است.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید