معمای مسافران هواپیما

مناسب برای پایه‌های ششم و بالاتر

دو مسافر از فرودگاه اصفهان دو عدد صنایع دستی یکسان برای سوغات خریداری می‌کنند. آن‌ها در بازگشت به تهران در فرودگاه متوجه می‌شوند که هر دو سوغاتی شکسته است. مسئول هواپیمایی قیمت سوغاتی‌ها را نمی‌داند و برای راستی‌آزمایی قیمت اعلامی از سوی دو مسافر، یک بازی طراحی می‌کند. این معما را از زبان «امین هاشمی» در ویدیوی زیر بشنوید و جواب‌هاتون برامون بفرستید. پاسخ این معما بعدا به همین صفحه اضافه خواهد شد…

 

اگر امکان دیدن ویدیو را ندارید یا با خواندن متن راحت‌تر هستید، خلاصه متن معما را می‌توانید در ادامه بخوانید.

معمای مسافران هواپیما

دو مسافر از فرودگاه اصفهان دو عدد صنایع دستی یکسان برای سوغات خریداری می‌کنند. هنگام بازگشت در فرودگاه تهران متوجه ‌‌می‌شوند که سوغات هر دوی آن‌ها آسیب دیده‌ است. این دو نفر همدیگر را نمی‌شناسند. مسئول هواپیمایی حاضر است خسارت هر کدام را پرداخت کند. او قیمت اصلی سوغاتی‌ها را نمی‌داند و نمی‌خواهد از مسافرها بپرسد چون ممکن است قیمت بالاتری بگویند. به همین دلیل از هر یک از آن‌ها می‌خواهد قیمتی که بابت سوغاتی پرداخت کرده ‌است، که عددی بین ۱۰۰ هزارتومان تا ۱ میلیون تومان است، بدون مشورت با هم روی کاغذی بنویسند. اگر هر دو مسافر عدد یکسانی نوشتند مسئول هواپیمایی فرض می‌کند که هر دو حقیقت را گفته‌اند و به هر یک به اندازه همان عدد خسارت پرداخت می‌کند.

اگر یکی از آن‌ها قیمت کمتری از دیگری بنویسد مسئول هواپیمایی فرض را بر این می‌گذارد که فردی که قیمت کمتر را نوشته حقیقت را گفته است و قیمت کمتر را به عنوان خسارت به هر دو پرداخت می‌کند، همچنین به عنوان پاداش به کسی که قیمت کمتر را گفته ۵۰ هزارتومان پاداش پرداخت می‌کند. شما اگر جای یکی از آن دو نفر بودید چه مبلغی را می‌نوشتید تا سود بیشتری کنید؟

حال این‌طور در نظر بگیرید که مسئول هواپیمایی علاوه برپرداخت ۵۰ هزار تومان پاداش برای کسی که قیمت کمتر را گفته، از کسی که قیمت بیشتر را گفته ۵۰ هزار تومان کسر کند، چون حقیقت را نگفته است. در این حالت شما چه عددی می‌نویسید؟

حال اگر به جای ۵۰ هزار تومان پاداش و ۵۰ هزار تومان کسری، ۱۰۰ هزار تومان پاداش و ۱۰۰ هزار تومان کسری باشد چه می‌کنید؟

درنظر بگیرید که باید عددی را روی برگه بنویسید، که بتوانید پول بیشتری بگیرید؛ یعنی بیشترین سود را بکنید. حواستان باشد که پولی که در نهایت می‌گیرید وابسته به عددیست که شما می‌نویسید و همچنین عددی که فرد مقابل شما می‌نویسد. حال فکر کنید که چه عددی باید در برگه نوشت که بتوان بیشترین پاداش را گرفت؟

پاسخ‌هایتان را برای ما بفرستید و سپس می‌توانید در ویدیوی زیر جواب آن را از زبان امین هاشمی بشنوید.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید