معارفه‌ی راهبرانه

معارفه‌ی راهبرانهمناسب برای پایه‌های سوم تا ششم دبستان

در روز معارفۀ راهبرانۀ دانش‌آموزان، کاربرگ «من کیستم؟» در اختیار تک‌تک بچه‌ها قرار می‌گیرد تا دربارۀ علاقه‌مندی‌ها و ویژگی‌های مثبت و منفی خود بیندیشند و بنویسند. در این زنگ معلم نسبت به کلیت اطلاعات دریافتی از بچه‌ها بازخوردهایی می‌دهد و مثلاً دربارۀ حیوان مورد علاقه، تیم موردعلاقه، رنگ مورد علاقه، شهر مورد علاقه، غذای مورد علاقه، درس مورد علاقه و… با دانش‌آموزان گفتگو می‌کند .همچنین معلم می‌تواند خودش را هم به کمک همین تکنیک به دانش‌آموران معرفی کند.

در این معارفه شش محور معرفی مورد استفاده عبارتند از:

۱. من کیستم؟ (اطلاعات فردی، شخصی، تحصیلی ر کنار اطلاعات مربوط به علایق و سلایق)

۲. چه مواضعی دارم؟ (باورها، دیدگاه‌ها، نگرش‌ها، مواضع فکری، مواضع عملی و…)

۳. چه انتظاراتی دارم؟ (از کارکنانم/ دانش‌آموزانم/ مخاطبانم انتظار دارم چه کارهایی انجام دهند، چه رفتارهایی انجام دهند و چه مسئولیت‌هایی را بر عهده بگیرند.)

۴. چه انتظاراتی ندارم؟ (از کارکنانم/ دانش‌آموزانم/ مخاطبانم انتظار چه کارهایی یا داشتن چه رفتارهایی یا برعهده گرفتن چه نوع مسئولیت‌هایی را نخواهم داشت.)

۵. چه کاری انجام می‌دهم؟ (برای کارکنانم/ دانش‌آموزانم/ مخاطبانم چه کارهایی خواهم کرد، می‌توانند چه انتظاری از من داشته باشند، در چه مواردی روی من حساب کنند و… .)

۶. چه کاری انجام نمی‌دهم؟ (کارکنانم/ دانش‌آموزانم/ مخاطبانم انجام چه کارهایی را از من انتظار نداشته باشند، چه کارهایی را هرگز برایشان انجام نخواهم داد، در چه مواردی روی من حساب نکنند و … .)

معلم می‌تواند در ابتدا خود را در این شش محور معرفی کند، سپس از دانش‌آموزان بخواهد با توجه به سوالات کاربرگ و معرفی معلم، اطلاعاتی درمورد خودشان‌ بدهند.

برای دریافت کاربرگ «من کیستم؟» کلیک کنید.


لطفاً در انتشار این مطلب ما را همراهی کنید. شما می‌توانید لینک مطلب و یا فایل پیوست را برای معلم‌ها و تسهیلگرانی که می‌شناسید بفرستید.

ما در مدرسه بازتاب، مشتاق شنیدن نظرات و بازخوردهای شما هستیم. لطفاً انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید. پیشاپیش از شما ممنونیم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید