بوی بنفشه در هوا

تمرین دم و بازدم آگاهانه برای کودکان

بوی بنفشه در هوا
تصویرگر: Ashley Joseph Edwards

مناسب برای پایه‌های پیش‌دبستانی و بالاتر

مترجم: حسام حسین‌زاده – تنفس آگاهانه (دم و بازدمِ سنجیده) جایگاهی بی‌بدیل در تمامی تکنیک‌های ذهن‌آگاهی دارد. این راهنما شامل سه ابزار برای گفت‌وگو درباره نفس‌کشیدن، تمرین دم و تمرین بازدم می‌شود. اولین ابزار حول یکی از محورهای بنیادین و کهن ذهن‌آگاهی تنفس است. ذهن‌آگاه‌بودن نسبت به تنفس تکنیکی اساسی و اثبات‌شده برای تمرین ذهن‌آگاهی است. چرا؟ چون نفس‌کشیدن همیشه همراهمان است و می‌توانیم در هر مکان و زمانی بر آن تمرکز کنیم.

ابزار دوم به این توجه دارد که برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند ذهن‌آگاه‌بودن نسبت به تنفسشان را تمرین کنند، باید سرعت نفس‌کشیدنشان را آهسته کنند و به احساس تنفسی توجه کنند که با اراده خودشان انجام می‌دهند. و در نهایت ابزار سوم به این قضیه اشاره دارد که توانایی دم و بازدمِ سنجیده از فعالیت‌های بنادین ذهن‌آگاهی نسبت به تنفس است. نوجوانان این توانایی را دارند اما ممکن است بچه‌های کوچک‌تر نیاز به آموزش داشته باشند تا یاد بگیرند چگونه با اختیار خودشان نفس را درون بکشند و بیرون بدهند.

منبع:

Burdick, Debra. 2014. Mindfulness Skills for Kids & Teens: A Workbook for Clinicians & Clients with 154 Tools, Techniques, Activities & Worksheets. Eau Claire: PESI Publishing & Media. pp. 95-100.

برای دریافت فعالیت «بوی بنفشه در هوا» کلیک کنید.

لطفاً در انتشار این مطلب ما را همراهی کنید. شما می‌توانید لینک مطلب و یا فایل پیوست را برای معلم‌ها و تسهیلگرانی که می‌شناسید بفرستید.

ما در مدرسه بازتاب، مشتاق شنیدن نظرات و بازخوردهای شما هستیم. لطفاً انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید. پیشاپیش از شما ممنونیم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید