نامه بنویسیم

تقویت مهارت نامه‌نگاری غیررسمی

مناسب برای همه پایه‌ها
نامه یک وسیله ارتباطی بسیار قدیمی است. می‌دانستید که ایرانیان در دوران هخامنشیان با پایه‌گذاری چاپارخانه‌ها یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی زمان خود را درست کرده بودند؟

منظورمان از نامه، نوشته‌ای است که بین دو نفر یا دو گروه رد و بدل می‌شود. در گذشته به آن مکتوب نیز می‌گفتند. نامه‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، نامه‌های رسمی و نامه‌های غیررسمی.

متدوال‌ترین نامه‌های رسمی در گذشته عبارت بودند از نامه‌های دستوری پادشاهان به زیردست‌هایشان. امروزه هم نامه‌های اداری یکی از متداول‌ترین نامه‌های رسمی هستند. نامه‌های غیررسمی طیف وسیعی از نامه‌ها را در بر می‌گیرد. نامه‌های دوستانه و عاشقانه یا نامه‌هایی که محتوای بحث و جدلی بین دو طرف نامه‌نگاری است، جزو دسته نامه‌های غیررسمی قرار می‌گیرند. اگر چه حالا با پیشرفت تکنولوژی نقش پست و نامه کاغذی کم‌رنگ شده، ولی هنوز هم اهمیت خودش را حفظ کرده است. راستی می‌دانستید که پست شکل تکامل‌یافته چاپارخانه‌های قدیمی است؟

نامه بنویسیم
تصویرگر: تینا محامی

امروزه تاریخ‌دانان نامه‌های غیررسمی را در رده اسناد تاریخی قلمداد و از آن به عنوان منبع تاریخ‌نگاری یاد می‌کنند. به خصوص نامه‌نگاری صاحب منصبان و نویسندگان در گذشته، یکی از اسناد معتبر امروز است که از تحلیل آن می‌توان زندگی‌‌نامه افراد شاخص و نویسنده را نوشت. شما تاکنون چند کتاب که حاوی نامه‌های یک فرد مشهور یا نویسنده است را خوانده‌اید؟

سی سال پیش نامه یکی از ابزارهای ارتباطی مهم بود و در شهر و روستا صندوق پستی‌های زرد رنگ به چشم می‌خورد، پستچی‌ها برای مردم شناخته شده بودند و کسانی که در دهه چهارم و بالاتر زندگی خود هستند خاطراتی در این زمینه دارند. اما امروز با وجود پست الکترونیکی و انواع پیام‌رسان‌ها کمتر کسی به سراغ نامه‌نگاری از طریق پست می‌رود. نوشتن با خودکار و قلم کم‌کم دارد فراموش می‌شود و ما نمی‌دانیم دست خط مادر، پدر، فرزند و دوستانمان چگونه است.

نامه‌نگاری از طریق پست باعث خواهد شد که ما نامه‌ها و یادگاری‌هایی داشته باشیم که عینی و ملموس هستند. این قابلیت نقطه مقابل پیام‌های مجازی است که ماندگار نیستند.

در این فعالیت ما از شما می‌خواهیم به پدر، مادر، خاله، عمه، دایی، عمو، معلم و دوست خود نامه بنویسید و از آنها درخواست کنید به نامه شما جواب دهند. برای این منظور می‌توانید خود را در موقعیت ‌های مختلف تصور نمایید و برای هر کس که دوست دارید نامه بنویسید.

مخاطب این فعالیت دانش‌آموزان تمام پایه‌ها هستند. حتی می‌توان از کودکان پیش‌دبستانی خواست احساس خود را در قالب نقاشی بکشند و برای هر کس که دوست دارند ارسال نمایند.

بهتر این است که پس از نوشتن نامه آن را پست کنید، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا در شرایط فعلی می‌توانید عکسی از نامه تهیه کرده و از طریق پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتساپ برای مخاطب خود ارسال نمایید.

حالا که به خاطر کرونا باید در خانه بمانیم، بهترین فرصت است برای معلم و دوستان خود نامه بنویسید و ضمن احوالپرسی، آنها را از وضعیت خود مطلع نمایید.

حالا که امسال به خاطر کرونا نباید مسافرت برویم، بهترین فرصت است تا برای مادربزرگ یا پدربزرگ و اعضای فامیل نامه بنویسید حتما آن‌ها از اینکه به یادشان هستید خوشحال می‌شوند.


لطفاً در انتشار این مطلب ما را همراهی کنید. شما می‌توانید لینک مطلب را برای معلم‌ها و تسهیلگرانی که می‌شناسید بفرستید.

 

ما در مدرسه بازتاب، مشتاق شنیدن نظرات و بازخوردهای شما هستیم. لطفاً انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید. پیشاپیش از شما ممنونیم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید