این داستان: خانواده­ شما و خانواده­ بنفشگان

زیست‌شناسی، گیاه‌شناسی، ادبیات فارسی، تاریخ، اسطوره

بنفشه‌گان

مناسب برای پایه‌های پنجم، ششم و هفتم

سخنی با بزرگ­ترهایی که قرار است در انجامِ طرح درس «این داستان: خانواده­ شما و خانواده­ بنفشگان» همراه کوچک­ترها باشند.

سلام؛ این طرح درس خطاب به بچه­‌ها نوشته شده است. یعنی فرضِ نگارنده بر این بوده که بچه­‌ها، خود، طرح درس را می­‌خوانند و مرحله به مرحله با همراهی بزرگترها (معلم‌ها یا والدین)، با آن پیش می­روند.

شاید بهتر بود برای ارائه­ طرح درسی این­چنینی از رسانه­‌ای غیرنوشتاری استفاده می­کردیم. اما به هر ترتیب، این طرح درس، به همین شیوه­ مکتوب و بی­‌صدا با شما به اشتراک گذاشته شده تا به آن صدا ببخشید. همراه بچه­‌ها باشید تا خودشان با صدای بلند طرح درس را بخوانند و جاهایی که خسته شدند، شما متن را برایشان بخوانید.
در جای­ه‌جای این طرح درس، پرسش­هایی مطرح شده که شاید به نظرتان زیاد بیاید. اما شما را دعوت می­کنم تا حوصله کنید و از پرسش­ها نگذرید و بر سر هر پرسش، با بچه­‌ها گفت­‌و­گو کنید.

شاید بنا بر روال رایج طرح‌درس­‌ها، انتظارتان این باشد که این طرح درس هم مخصوصِ درس مشخصی باشد. مثلا برای درس علوم تجربی، ریاضی، ادبیات و یا تاریخ باشد. اگر چنین توقعی دارید، این طرح درس، انتظار شما را برآورده نخواهد کرد، چراکه روایتی است که داستان و اسطوره و جغرافیا و تاریخ و ادبیات و علوم تجربی و اجتماعی را به هم آمیخته تا به مواجهه با یک گل برود: «گل بنفشه»

این روایت شامل پنج فعالیت عملی است که مشارکت شما بزرگترها و بچه­‌ها را می­‌طلبد. اگر حجم فعالیت­‌ها از حوصله­ خودتان و بچه­‌ها خارج بود، بنا بر شناخت خودتان از ظرفیت حوصله­‌تان، فعالیت­‌ها را در چند نوبت انجام دهید. این طرح درس برای پایه­ هفتم در نظر گرفته شده است . اما بنا بر صلاح­‌دید شما، می­‌توان آن را در پایه­‌های پنجم و ششم نیز اجرا کرد.

در این روزهایی که تقویم، سالی را تمام و سالی دیگر را آغاز کرده و شاید ما کمتر از همیشه نشانه­‌های بهار و نو شدن سال را خود تجربه می­‌کنیم، سخنم را با شعری از بیژن جلالی به پایان می­‌برم:

عکس گلی بکشیم
با حروف
شاید گلی بشکفد
حرفی از گل بزنیم
شاید گلی بیاید

برای دریافت فایل «این داستان: خانواده­ شما و خانواده­ بنفشگان» کلیک کنید.

 


لطفاً در انتشار این مطلب ما را همراهی کنید. شما می‌توانید لینک مطلب و یا فایل پیوست را برای معلم‌ها و تسهیلگرانی که می‌شناسید بفرستید.

 

ما در مدرسه بازتاب، مشتاق شنیدن نظرات و بازخوردهای شما هستیم. لطفاً انتقادات و پیشنهاداتتان را برای ما بنویسید. پیشاپیش از شما ممنونیم.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید